Santiago García, David Rubín: Béowulf

Staroanglický epos o hrdinovi Béowulfovi získal novou komiksovou podobu. A přečíst ji vám nezabere víc než hodinu.

Kdo by neznal Béowulfa, odvážného hrdinu, který se jednoho dne vydá na pomoc dánskému králi, jehož území už dvanáct let ohrožuje příšera přezdívaná Grendel. Netvor zabíjí na potkání a nikdo není schopen ho porazit. Ovšem když se objeví Béowulf, přemůže nestvůru holýma rukama. Hrdinu pak čekají ještě dvě velké příhody, které ho proslaví: boj s Grendelovou matkou, která chce své příšerné děťátko pomstít, a na stará kolena s obrovským drakem sedícím na pokladu.

Španělský komiks z pera Santiaga Garcíi a štětce Davida Rubína se věrně drží předlohy. Autoři vyprávějí všechna tři dobrodružství, a to především pomocí ilustrací. Textu je v komiksu opravdu málo a vysvětluje se jím jen to nejdůležitější.

Ilustrátor David Rubín zvolil pro ztvárnění eposu tlumenou paletu barev a téměř až roztříštěný kolážovitý styl panelů. Poměrně nepřehledná kompozice sestává z několika panelů přes sebe a z velkých detailů, na kterých se vyskytují obtížně identifikovatelné části těl.

David Rubín se nebál sledovat hned dvě paralelní dějové linie a vyloženě se spoléhal na čtenářovu schopnost složit si jednotlivé obrazy dohromady. Pro samotné ilustrace je typická rudá barva a struktury, jako jsou cákance krve či vína nebo sněhové vločky. Temné detailní panely jsou často rozkreslené jako animovaný film, jdou políčko po políčku a vytváří tak téměř zpomalený záběr, který odkazuje k epičnosti děje.

Přestože je ilustrace zrovna tak velkolepá jako literární předloha, některé prvky působí jak z jiného světa. Nejvíc utrpěly právě příšery – Grendel i jeho matka vypadají jako vetřelci z neznámé planety. A kdyby nebylo v textu řečeno, že se jde Béowulf postavit drakovi, z obrázků bych si vyvodila, že bojuje s Godzillou. Navíc Béowulfovo první dobrodružství – boj s Grendelem – v sobě má podivný erotický podtón. Ilustrací je totiž explicitně odhaleno Grendelovo vzrušení z boje. Možná to mělo Grendela ukázat jako větší zvíře, podle mě to ale byl zbytečný, nechutný prvek. Grendel už byl dávno předtím představen jako krvelačný zabiják, kterého nemůže nic zastavit. Ostatní postavy vystupující v příběhu jsou ovšem velice ploché a nezapamatovatelné, a to včetně Béowulfa.

K velikosti eposu odkazují také rozměry knihy. Komiks je totiž obrovská dvousetstránková bichle. Díky tomuto formátu skvěle vyniknou propracované ilustrace a právě onen kolážovitý styl několika panelů přes sebe. Možná to ale bude chtít alespoň dvě čtení, aby jednotlivé obrázky a detaily v nich zapadly do sebe.

Santiago García a David Rubín společně vytvořili zpracování Béowulfa skoro tak epické, jako je samotná předloha, i když jejich verze má jisté mouchy. Už jen kvůli uměleckému ztvárnění ale doporučuji dát komiksu Béowulf šanci.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Ondřej Hrách
Formát: 22 x 31 cm