Noelle Stevensonová: Nimona

Nimona se jednoho dne rozhodne, že bude dělat pobočnici zloduchovi Temnotajovi. Problém je, že Temnotaj žádného pobočníka nepotřebuje a už vůbec ne takového, který nadělá víc paseky než užitku.

Tak zaprvé, Nimona je morfomág. To znamená, že dokáže lehce měnit svou podobu. V jednu chvíli z ní je drak, pak chobotnice nebo třeba voják, kterého zahlédla za rohem. Její schopnost je jedinečná a její původ nejasný. Zadruhé, Nimona má sklony všechno kolem sebe ničit. A to nejen díky svým schopnostem, ale taky prořízlou pusou. Svým sarkasmem umí pěkně ublížit postavám kolem sebe a vyvést je z míry, čtenář se ovšem nad jejími chytrými poznámkami pobaví.

Temnotaj je padouch. Teda alespoň tak na první pohled vypadá. Má supertajné doupě s laboratoří, místo jedné ruky má velice funkční protézu, a hlavně bojuje proti Institutu, který dohlíží na dodržování pravidel ve světě magie. Jenže ve skutečnosti je všechno jinak. Institut nejspíš porušuje vlastní pravidla a Temnotaj má měkké srdce a neublížil by ani mušce. Temnotaj má navíc nepřítele Zlatobříška, rytíře z Institutu s nádhernými blond vlasy. Jejich minulost sahá hluboko do jejich dětských let a opět nic není tak, jak se na první pohled může zdát.

Příběh se odehrává někde ve středověku, jak už je to pro žánr fantasy typické. Lidé na trzích mají středověké oblečení a hrdinové bojují v brnění a s meči, zároveň ale používají moderní telekomunikační zařízení, koukají na filmy a pouští si televizní zprávy. Noelle Stevensonová si prostě ohýbá pravidla tak, jak se jí to hodí, a ono to zároveň naprosto skvěle funguje.

Komiks je nekonvenční především tím, že čtenář nahlíží na většinou událostí pohledem dvou padouchů, přičemž Nimonu můžeme považovat za mnohem většího zloducha než Temnotaje. Navíc užití moderních prvků skvěle funguje a usnadňuje vyjádření skrz ilustraci. Kniha vyšla poprvé už v roce 2015 (od roku 2012 vycházela jako webkomiks). Autorka Noelle Stevensonová si hraje s žánrem fantasy natolik dobře, že dokáže na čtenáře zapůsobit.

Příběh má určité mezery, některé linky jsou nedopsané či nevysvětlené. Právě to ovšem nutí čtenáře zapojit fantazii. Například vztah mezi Zlatobříškem a Temnotajem má jasný homosexuální podtext, nikdy však není nic explicitně vyřčeno. Noelle Stevensonová je sama otevřeně homosexuální, proto je trochu zarážející, že tenhle vztah trochu lépe nevysvětlila. Odpuštěno jí budiž za to, že jde o její prvotinu a že v komiksech Záleskautky (vydala Paseka, 2017)) jsou vztahy mezi postavami mnohem jasnější.

Styl ilustrace perfektně podtrhuje vyznění příběhu. Barvy jsou výrazné a kontrastní a ilustrace spíše jednoduché. Například s pozadím si Stevensonová moc hlavu neláme, o to větší důraz klade na postavy, jejich gesta a výrazy v obličeji.

Komiks Nimona přečtete na jedno sezení, protože je fantastický a příběh vás do sebe lehce vtáhne. U vtipných dialogů se pobavíte, v akčních scénách se neztratíte a po dočtení určitě budete chtít víc.

Vydala: Paseka, 2020
Překlad: Martina Knápková