Henry Kuttner: Zuřivec

Temné odhodlání jednoho muže dokáže měnit celé dějiny. Jmenuje se Sam Reed a osud mu od narození nadělil špatné karty, proto se Sam naučil velmi dobře blafovat a podvádět. Sam Reed je Zuřivec a jeho jméno budou znát celé generace.

Planeta Země už dávno neexistuje. Lidstvu se ji podařilo zničit. Nyní zbytky lidí přežívají ve velkých citadelách pod hladinou moří na Venuši. Povrch planety je obyvatelný, ovšem to znamená poradit si se smrtelně nebezpečnými tvory i místní nezkrotnou flórou. Lidstvo tedy skomírá v pohodlí citadel a pomalu zakrňuje. Společnost je rozdělena na různé třídy a rozhodující moc mají nesmrtelní –  zmutovaní lidé, kteří mohou žít stovky a možná i tisíce let. Ve skutečnosti nejsou nesmrtelní, ale pouze věčně mladí. Jednoho dne zkrátka přestanou stárnout a žijí dál. Na první pohled se dají poznat dle svého vzhledu. Možná dokážou žít skoro věčně, to je však nechrání před šílenstvím a těžkou nudou.

Sam Reed se narodil jako Sam Harker dvěma mladým nesmrtelným, ale jeho matka zemřela při porodu a jeho otec to psychicky nezvládl. Veškerý jeho žal se přetavil do nenávisti k vlastnímu novorozenému synovi. Rozhodl se synka zmrzačit, zbavit a zabránit snahám své rodiny na jeho získání. To se mu povedlo, ovšem netušil, co svým činem spustil. Sam Reed je Zuřivec, většinu času se pochybuje na špatné straně zákona a nesmrtelní pro něj představují cíl.

Sci-fi Zuřivec od Henryho Kuttnera se mezi čtenáře dostal už v roce 1947, ale českého překladu se dočkal až po dlouhých desetiletích. U některých knih se stává, že časem ztratí svůj náboj. To rozhodně není případ Zuřivce, který v hojné míře využívá sci-fi prvků, ale ve skutečnosti se jedná o emocionálně silné rodinné drama, kde proti sobě stojí vnuk Sam a jeho dědeček Zachariach, kteří zpočátku o svých vazbách nevědí. Nechybí ani osudová žena, nebo spíš několik, a jedna tajemná existence, která pěkně v pozadí tahá za drátky.

V románu Zuřivec neexistuje snad ani jedna kladná postava. Naprostá většina z nich jsou podvodníci, intrikáni, manipulátoři, vrazi a nejlépe všechno dohromady. A tím nejlepším z nich je Sam Reed. Muž, který možná zvládne přepsat dějiny a změnit Venuši v přívětivou planetu. Jeho cesta k úspěchu vede  takříkajíc přes mrtvoly.

Celý příběh je rozdělen do několika částí v dlouhé časové ose, která zabírá několik desetiletí. Obzvlášť poslední je značně chaotická a působí, jako kdyby její části zkrátka zmizely. Ona ostatně celému románu schází jistá celistvost, přesto je příběh Sama Harkera poutavým čtením.

Vydal: Laser, 2020
Překlad: Veronika Volhejnová
Počet stran: 280