Dara Hornová: Žít navěky

Nesmrtelnost je nesmrtelné téma. Někdo by možná po ní toužil, ačkoliv samotná představa toho, že nemůžeme nikdy zemřít, je velice vzdálená. Ráchel, hrdinka románu Žít navěky, rozhodně nesmrtelná být nechce, přesto je a právě skrze její vyprávění si můžeme onu nesmrtelnost dobře představit.

Ráchel žije už dva tisíce let (jméno rozhodně není náhodné) a nemůže zemřít. Jak je to možné? V Jeruzaléme okupovaném Římany podstoupila starobylý rituál, aby mohl žít její nemanželský syn, a od té doby nemůže zemřít. Její nesmrtelnost má zajímavý průběh. Ráchel stárne, ale v okamžiku smrti jako by shoří, aby se obrodila znovu ve své mladé osmnáctileté podobě. Tak trochu jako když Fénix vstává z popela.

Žít navěky není akční román. Vlastně se toho v něm příliš neděje. Nabízí zejména hodně povídání, vzpomínek a myšlenek. V tom je kniha úžasná. Příběh vypráví žena, která porodila desítky dětí, měla spoustu manželů a přežila staletí. A právě mateřství je důležitou součástí knihy. I po dvou tisících letech hrdinka stále vzpomíná na své prvorozené dítě, přitom si už ale „zvykla“, že všechny své potomky přežije.

Jejím životem stále prostupuje muž, její bývalá láska, který rituál také podstoupil a ani po dvou tisících letech o ni nepřestává bojovat. Ráchel chce ale už konečně zemřít. Její vnučka se pouští do převratného výzkumu DNA, který jí dává naději, že by se mohla nechtěné nesmrtelnosti zbavit.

Žít navěky je pátý román Dary Hornové, přičemž největší slávu si americká autorka vydobyla románem The World to Come z roku 2006, ovšem u nás je neznámá. Vyučuje židovskou historii, kulturu a literaturu, což je v románu jasně rozpoznatelné.

To, že Žít navěky napsala žena, je právě hodně znát v zaměření na otázky mateřství a lásky. Román je plný myšlenek, emocí a dobře napsaných dialogů. Svým průběhem je kniha klidná a chybí jí typický záporák – tím je zde sám dlouhý život. Působí trochu jako film Pozemšťan, který stavěl na podobné zápletce, ale byl poněkud humornější. Společné mají to, že to bylo sci-fi založené na povídání a na myšlenkách. Přesně takové je i Žít navěky. Nenabídne akci ani nečekané historické fabulace, ale soustředí se na lidskost a onen prožitek dvou tisíc let.

Žít navěky je čtení pro přemýšlivější čtenáře. Rozhodně se jedná o neobyčejný román, a pokud vás chytne, na dlouho vám utkví v paměti. Třeba i navěky.

Vydala: Kniha Zlín, 2020
Překlad: Tereza Marková Vlášková