Christopher Paolini: Poutník, čarodějnice a červ

Literární recenze / 22.2.2020 /

Pamatujete si ještě na tetralogii odehrávající se ve smyšleném světě jménem Alagasie, ve kterém mladičký Eragon omylem najde dračí vejce, a tak začne jeho neuvěřitelné dobrodružství? Je to už pár let, co vyšel poslední díl série Odkazu Dračích jezdců, ale její autor Christopher Paolini se připomíná novou knihou z dračího světa. Poutník, čarodějnice a červ je sbírka tří povídek odehrávající se v Alagaësii a velcí fanoušci ji jistě ocení… Nebo snad ne?

Christopher Paolini vždycky tvrdil, že by se do svého propracovaného světa plného draků, elfů, trpaslíků a dalších bytostí rád vrátil. V hlavě stále nosí příběhy, které se do originální série nevešly, a teď už prostě musely na papír. Pro autora může krátká sbírka povídek působit jako návrat domů, pro čtenáře je to ovšem horší. Jednotlivé povídky (s názvy Poutník, Čarodějnice, Červ) jsou krátké a působí téměř nedodělaně. Jeden příběh – ten o čarodějnici Angele – dokonce napsala Paoliniho sestra Angela Paolini, která se stala předlohou pro charakter postavy.

Christopher Paolini v konečném doslovu a děkování přiznává, že vydání téhle knihy bylo rychlé. A je to znát. Málo propracované příběhy nezachraňuje ani to, že se v nich vyskytují některé známé postavy. Ty jsou totiž najednou naprosto ploché, přestože v průběhu čtyř knih prošly ohromným vývojem. Po tak dlouhé době je setkání s nimi těžké, působí jako cizinci a čtenáře už k nim nepojí žádná vazba. I z Eragona, titulní postavy celé série, se najednou stává nedokončená postava bez větší hloubky. Snad je to tím, že se skrz Eragona snaží autor povídky propojit. Eragon odkrývá příběhy, kterých se ale sám neúčastní a které na sebe žádným způsobem nenavazují. Vznik povídek vlastně nedává smysl – nic podstatného totiž k sérii nepřidávají.

Možná jsem sama, ale po tolika letech necítím při čtení povídek nic. Pamatuji si, jak jsem u původní tetralogie hltala každé slovo, s Poutníkem, čarodějnicí a červem nemůže být o něčem takovém vůbec řeč. Už jen to, že jsem knihu o dvě stě stranách měla rozečtenou téměř pět měsíců, může být nápovědou k tomu, jak moc mi na tomhle vyprávění nezáleží.

Knihu Poutník, čarodějnice a červ považuji za velké zklamání. Možná pokud bude mít čtenář celou tetralogii živě v paměti, zapůsobí na něho sbírka víc. Před lety bych Paolinimu klidně utrhla ruce, jen abych se mohla na chvilku vrátit do svého oblíbeného světa. Teď jsem jen ráda, že můžu knihu zavřít a založit někam do hlubin své knihovničky.

Vydal: Fragment, 2019
Překlad: Zdík Dušek
224 stran / 349 Kč