Až přejde zima – výprava za nalezením ztraceného bratra

Zima většinou patří ke krutějším částem roku. A pokud někde vládne už pět let, lidi to zatvrdí. Stávají se z nich podmračení morousové, kteří už ani nevědí, proč zima vůbec přišla. Ale možná by se měli ptát, odkud se mráz vzal. Koneckonců taková zima, o níž se bude ještě dlouho vyprávět, nepřichází každý den.

Když Mila zjistila, že její bratr Oskar zmizel, dávala to za vinu tajemnému cizinci, který se u nich předchozího dne zastavil se svou družinou. Její starší sestra si myslí, že Oskara už přestalo bavit žít s třemi otravnými sourozenci a raději se vydal za dobrodružstvím. Mila se ale nevzdává naděje a rozhodne se bratra najít. Bude muset spojit své síly s tajemným kouzelníkem a s psím spřežením se vydat až na samý sever, na bájemi opředený ostrov, kde se kromě jejího bratra skrývá také dlouho postrádané jaro.

Až přejde zima je příjemně pohádkový příběh, který zároveň působí dojmem převyprávěné legendy. Možná i z toho důvodu mu čtenáři budou schopni ledacos odpustit. Kiran Millwood Hargraveové se podařilo zkombinovat určitá klišé s řadou drobností, které se ve fantasy literatuře nevyskytují tak často, aby byly okoukané (například psí spřežení). Jejímu světu vládne mráz a tamní obyvatelé se tomu museli přizpůsobit. Autorka dokázala skrze popisy velmi zdatně vyvolat atmosféru zasněžených lesů – a to jak poetiku zimy, tak i její krutost.

Díky své atmosféře, pojetí mýtů a také prostředí, kde se příběh odehrává, působí kniha Až přejde zima jako příbuzná románu Medvěd a slavík. Vzhledem k mladší cílové skupině je však výrazně jednodušší, přímočařejší, kratší a s menším počtem lyrických pasáží. Příběhu nechybí jistá pohádková naivita, stejně jako jednodušší sloh. Zároveň ale obsahuje slušnou porci emocí a některé pasáže mají sílu a Hargraveová ukazuje, že netrpí přehnaným jemnocitem.

Velice dobře se autorce podařilo vykreslit sourozenecká pouta, včetně neshod kvůli různému pohledu na svět či většímu věkovému rozdílu. A ačkoliv jsou zbylé postavy vcelku ploché a vztahy mezi nimi jsou spíše povrchní, rodina Oreksonových je opravdu dobře napsaná.

Délka knihy je úměrná složitosti příběhu. Nelze se však místy ubránit pocitu, že ačkoliv se autorka netajila tím, že v knize nebudou žádné složité pletichy ani odbočky, přesto vzala některé věci až moc hopem. Spoustu místa věnovala rodinným vztahům a krásným popisům přírody, ale na příběh jako takový už se tolik nedostalo. Pár stránek navíc, by tak knize slušelo.

Až přejde zima je kniha vhodná pro děti, které začínají s dobrodružnou či fantasy literaturou. A neurazí ani dospělé, pokud jim budou příběh předčítat před spaním. Je to zcela ideální čtení na nadcházející dlouhé večery, kdy bude člověk hezky zachumlaný v teple a sníh bude bezpečně venku za oknem.

Vydal: Fragment, 2019
Přeložil: Kryštof Herold
Počet stran: 224