China Miéville: Město & město

Přemýšleli jste někdy o tom, zda dobře znáte své město? Cítíte se v něm bezpečně? Napadlo vás, jaké by to bylo, kdyby vás někdo neustále sledoval? Pokud jste si nikdy takové otázky nepoložili, po přečtení Miévilleho románu Město & město vás třeba napadnou.

Hlavním hrdinou příběhu je inspektor Tyador Borlů, jenž vyšetřuje ty nejvážnější zločiny. Borlů žije v městském státě Beszel, který se nachází někde na pomezí východní Evropy a Balkánu. Inspektor je povolán k nálezu mrtvé dívky a zpočátku nic nenaznačuje, že by šlo o něco mimořádného. Jenže čím více se Borlů o mrtvé dívce dozvídá, tím víc se věc komplikuje. A roli v tom hraje samotné město. Problém je v tom, že Beszel sdílí prostor s jiným městem.

Zní to divně? Rozhodně. Tam, kde stojí Beszel, stojí také Ul Qoma. Obě města se nacházejí na stejném místě, ale přitom mají jiné obyvatele, kulturu a styl života. Dalo by se říci, že se jedná o dvě alternativní reality téhož místa. Problém je, že na některých místech se dá „dohlédnout“ do toho druhého města, a to je ošemetná věc. Za prvé Beszel a Ul Qoma se navzájem moc v lásce nemají a za druhé je přísně zakázáno na to druhé město jakkoliv reagovat. Kdo tak učiní (například odpoví na pozdrav člověka z druhého města), bude souzen za tzv. trans-g. Obyvatelé obou měst se tohoto prohřešku bojí jak čert kříže. To je ostatně cítit z každé stránky knihy. Paranoia a strach.

Inspektor Borlů je však nucen vydat se na základě důkazů do druhého města – tedy do Ul Qomy (aniž by však spáchal trans-g). Postupně tak rozkrývá spletitý příběh, který se dotýká i dávné historie obou měst a jejich vzniku.

China Miéville opět předvádí neuvěřitelnou fantazii a smysl pro detail. Obě města popsal s absolutní uvěřitelností. Ať už se jedná o životní styl, architekturu či politickou situaci. Zároveň obě města situuje do současného existujícího světa. Skoro byste vzali atlas světa a jali se hledat Beszel/Ul Qomu. Autor rovněž znamenitě pracuje s atmosférou, za kterou by se nestyděla leckterá noir detektivka.

Naopak tempo románu není vždy zrovna přívětivé. V počátku čtenáře sice ihned zaujme ona kriminální linka s nálezem mrtvé dívky, příběh se však na dlouhou dobu zabývá něčím jiným a to je škoda. Čtenář se těší na vyšetřování, ale dlouho se nic neděje. Na druhou stranu se autor zabývá historií obou měst a způsob, jakým se obě města vlastně rozštěpila, bude každého enormně zajímat.

Román nabere rytmus až v druhé polovině a nutno uznat, že nabídne velkou dávku napětí. Některé otázky autor zodpoví, jiné nikoliv, v každém případě je finále uspokojující. Ačkoliv Město a město působí na Miévilleho poměry poměrně civilně, jeho rukopis je evidentní. Nápady a originalita tečou z každé stránky, byť je to někdy na úkor čtivosti. Stejně jako jiné autorovy romány (Král krysa, Nádraží Perdido, Kolejmoří atd.), ani Město a město není pro každého.

China Miéville je zkrátka spisovatelský úkaz, který se pohybuje skrz všemožné žánry (new weird, horor, sci-fi, urban fantasy), a stejně je vždy jasně rozeznatelný. Město a město se obecně řadí k jeho nejlepším románům a s tím se dá naprosto souhlasit. Pokud přijmete autorův styl, nabídne vám temný detektivní příběh s fantasy kulisami, fascinujícími nápady, napětím, ale také s děsivým zobrazením nenápadné totality, která obě města sužuje. Třeba pak zapřemýšlíte nad otázkami položenými na začátku recenze.

Vydal: Laser, 2019
Překlad: Milan Žáček
368 stran / 379 Kč