Svetozár Olovrant: Juraj Jánošík® proti Dračímu řádu

Svetozár Olovrant si pohrál se slovenskými dějinami z časů, kdy Její Veličenstvo Marie Terezie bojovalo proti nebezpečným Prusům i  zrádným Čechům. Jejími nejoddanějšími spojenci byli Uhrové a v jejich řadách odvážný, urostlý, pohledný, mužný, zlatovlasý, sečtělý a několika jazyky mluvící Juro Jánošík ze vsi Terchová.

Chasník Juraj Jánošík je natolik neobvyklý mezi obyčejnými vojáky, že se dostal až do tělesné gardy samotného uherského palatina Juraje Turza. Jánošík brzy předčí i svoje kolegy v gardě, nejen v umění jízdy na parním kempelenu, šermu a střelbě, a proto se stane tréninkovým partnerem palatinova syna. Za své služby pro rod Turzů získá i speciální parní valašku, aby mohl vesele rubat mraky svých nepřátel. Jeho kariéra prudce stoupá až do smrti jeho mecenáše. A tak začíná zběsilá jízda plná zajímavých kuchařských lahůdek, chlastu, souložení, magie, parních hračiček a zmasakrovaných nepřátel.

Podle anotace by román Juraj Jánošík proti Dračímu řádu neměl být steampunk, nýbrž středoevropské parokoko. Pár technických kapek parního rokoka v příběhu rozhodně je, ale nechybí ani značná dávka magických rituálů. V příběhu ožívá i množství skutečných historických postav:  Juraj Jánošík, Marie Terezie, Alžběta Báthory, Prokop Diviš, Juraj Turzo a mnozí jiní. Každý trošku znalý historie si brzy uvědomí, že někteří by se spolu v jednom čase nemohli sejít. Takže je to opravdu velmi alternativní historie o velikánech nejen slovenských dějin.

Brzy se ukazuje, že s žánrovým označením toho románu to bude mnohem těžší. Někdo by mohl spekulovat, že se jedná o akční fantasy v alternativních historických reáliích, a jiný v tom bude spíše vidět parodii na několik různých žánrů. Autor Svetozár Olovrant stejně jako Pejsek a Kočička vařil dort, ale přes všechny jeho sebešílenější přísady je příběh stravitelný. Osoba skrytá pod jménem Svetozár Olovrant nebude asi žádný spisovatelský nováček, ale tenhle druh tajemnosti už tady jednou byl…

Příběhy o udatném Jurovi Jánošíkovi a jeho parťákovi mladém Turzovi mají obrovský potenciál, proto záleží, jestli autor přijde se zajímavým a dostatečně neokoukaným dobrodružstvím. V Olovrantově románu se objevují jisté nekonzistentnosti, protože propracovanější děj je proložen plněním žaludků, sexem a masakrováním nepřátel. Párkrát to může být zajímavé, ale v knize, která nemá ani dvě stě stran, to v takové míře neskutečně nudí.  Svetozár Olovrant stvořil čtivou a místy velmi svižnou parodii, která určitě nadchne nejen slovenské čtenáře, ale chybí ji jistá vymazlenost. Některé věci měly být lépe učesány, aby výsledný dojem vynikl v plném lesku a kráse.

Vydalo: Argo, 2019
Překlad: Richard Klíčník
Počet stran: 176