Kateřina Hurtová: A v ní stín

Otevřete-li knihu A v ní stín, jež láká krásně zpracovanou obálkou, můžete se těšit na příjemně čtivou fantasy. Velmi zajímavý svět s širokými možnostmi míchá vědu i magii, a přesto nepůsobí nesourodě ani nesmyslně.

Být druhorozenou princeznou má své klady i zápory, ostatně jako všechno. Lilit ví, k čemu je předurčena a co se od ní očekává. Dvorská etiketa, intriky a matriarchální linie vládnutí po generace jsou do královských potomků vpravovány prakticky od narození a není moc o čem přemýšlet. Přesto se Lilit s některými skutečnostmi ve svém nalinkovaném životě smiřuje jen těžko. Její napůl šílená matka – královna vládne zemi velmi tvrdě a krutá je i k vlastním dětem. Dle jejího názoru je vše, co činí, nutné pro udržení kontinuity královské linie a vlády jejich rodiny.

Mladá a horká hlava mladší princezny, budoucí velitelky královských vojsk, to vidí mnohdy jinak, ale projevit vlastní názor na cokoli, to už chce pořádnou dávku odvahy. Není divu, že věci se zvrtnou… a když skočíte ze skály, zpátky už se vyletět nedá. Nakonec uprchne z královské klece, aby našla lásku na naprosto neočekávaném místě. S sebou si odnáší jen vzpomínky na milovanou sestru, kterou nechala poprat se s vlastním osudem, a temný stín v duši, jenž má cosi společného s prastarou legendou o ženě, která vládne smrti a která podle proroctví přinese celému světu záhubu.

Postoje jednotlivých národů vůči sobě, jejich originální magie i legendy, které se v různých podobách tradují napříč všemi etniky, to všechno vás vtáhne do světa, ve kterém vládne řád a jehož obyvatelé se snaží žít, jak nejlépe umí. Prostý strach z neznáma, předsudky vůči národům, o kterých toho víme jen málo, nebo neschopnost porozumět druhým, pokud se o to nesnažíme, jsou problémy hýbající jakýmkoli myslícím společenstvím v kterémkoli vesmíru. Pak už jde jen o to, zda je vypravěč schopen příběh podat natolik zajímavě, aby čtenáře vtáhl do děje a nepustil ho dřív než na poslední straně. A to se Kateřině Hurtové povedlo na výbornou. Kniha A v ní stín je čtivá a okamžitě vás pohltí, celý svět je vystavěn zajímavým způsobem a každý národ má nějakou zvláštnost, která ho činí jedinečným. Díky tomu všemu vás bude Lilitino putování bavit a nebude se vám moc chtít knihu odkládat.

Tato románová prvotina má však nečekanou slabinu, které by tam ale vůbec být nemusela. Stačilo by přidat písmenka. A klidně hodně písmenek! Příběh je kompaktní a drží pohromadě, přesto má hluchá, nebo ještě lépe řečeno slepá místa. Autorka jako by se bála, že si podrobnějším popisem šťastných chvil kteréhokoli z protagonistů zadá a zpronevěří se žánru temné fantasy, a tak cválá přes šťastné chvilky závodním tempem a přeskakuje v pár větách i několikaletá období. Kdyby se nebála pustit do Lilitina života světlo víc než jen na škvíru, byly by hrdinčiny pohnutky pro čtenáře daleko srozumitelnější a pochopitelnější. Kdo nepozná v životě špatné dny, neumí si vážit těch dobrých, říká se. A Kateřina Hurtová zvládla tuto průpovídku obrátit na hlavu.

Vytýkáme-li autorům debutantům, že málo škrtali a textu je moc a vata a vůbec, zde je to přesně naopak. Autorka mohla pár kapitol přidat. Příběh na to má potenciál a Kateřina Hurtová spisovatelské schopnosti taky.

I tak jsem si čtení románu A v ní stín náramně užila, a ačkoli nejsem příznivcem jistých konců, zrovna tady to celé dává perfektní smysl a cokoli jiného by nejspíš působilo kýčovitě a nedůvěryhodně.

Vydala: Gorgona, 2018
Obálka: Hải Hoàng Trần Sơn