Lene Kaaberbølová: Zkouška ohněm (Divočarka 1)

Literární recenze / 17.1.2019 /

Jak asi vypadají severské pohádky pro děti? Jsou zajímavé jako severské detektivky? Nebo temné jako severská fantasy? A jaká je Divočarka od dánské spisovatelky Lene Kaaberbølové?

Dvanáctiletá Klárka Asková žije sama s maminkou, novinářkou na volné noze, a většinu času tráví s kamarádem Oskarem. Ráda jezdí na koni, ale do školy musí na kole. Jednou ráno ji napadne obrovský černý kocour. Kočičí škrábance způsobí Kláře divnou nemoc a vyvolají halucinace. Lék na tuhle nemoc zná podle všeho jenom matčina sestra Isa. Klářina teta žije daleko od města v místech, kde lišky dávají dobrou noc a kde se stará o opuštěná a zraněná zvířátka.

Kočičí horečkou dobrodružství malé Kláry teprve začíná. Brzy se ukazuje, že děvče ohrožuje tajemná Chiméra. Teta Isa je divočarka a tohle nadání, spuštěné kočičím útokem, má zjevně i Klárka. Ta se stává tetinou učednicí a společně s další dívkou Kahlimindrou se učí, co to znamená být divočarkou. Jak se starat o divoký svět a jak ten bude pečovat o ni. Co to vůbec divočarka je? Čarodějka či čaroděj přes zvířátka s láskou k přírodě, který občas musí bojovat proti zlu a bezpráví v magickém světě.

Zkouška ohněm je první díl série Divočarka, magické fantasy pro děti od oceňované dánské spisovatelky Lene Kaaberbølové, které první kniha vyšla už v patnácti letech. Od té doby píše nejen příběhy pro děti a mládež, ale i detektivky. Zkouška ohněm byla už přeložena do více než sedmnácti jazyků. Je to magická pohádka o holčičce, proto bude bližší děvčatům než chlapcům. Nechybí v ní napětí, velké dobrodružství, plnění náročných úkolů a několik strašidelných a temnějších momentů, bez kterých si snad severské příběhy ani nelze představit.

Malí čtenáři pravděpodobně ocení velké písmo a černobílé ilustrace některých postav. Pokročilejší čtenář se příběhem prokouše mnohem rychleji, protože kniha má pouhých sto šedesát stran, nabitých zajímavým, moderním a čtivým dětským dobrodružstvím.

Vydal: CPress, 2018
Překlad: Markéta Kliková
Ilustrace: Jan Patrik Krásný