Marissa Meyerová: Renegáti

Autorka Měsíčních kronik Marissa Meyerová přichází s novou sérií o superhrdinech a padouších se zvláštními schopnostmi. V Renegátech převedla komiksový svět do románové podoby.

Superhrdinové neboli Renegáti, kteří se po letech Anarchie ujali vlády, se snaží uvést společnost a města opět do provozu. Zločinci jim to však neulehčují a po dlouhé době se opět ozvou Anarchisté a rovnou zaútočí na člena Rady. Nova už od dětství žije s Anarchisty, a proto nikdo kromě nich nezná její pravou totožnost. To se bude hodit, protože se pokusí infiltrovat k Renegátům, aby je později Anarchisté mohli zničit. Plán na pomstu jí ale naruší přitažlivý Renegát Adrian.

Šestnáctiletá Nova nesnáší Renegáty kvůli událostem z dětství. Z úzké společnosti Anarchistů se dostane do jiné, mnohem širší a získává nové zkušenosti. Občas má kvůli tomu odměřenější projev vůči ostatním, ale snaží se zapadnout. Uvažuje o svém místě na světě, o sobě samé a o situaci ve společnosti. Někdy se chová naivně, což se jí vymstí.

Milý a okouzlující Adrian je skrz naskrz Renegát, ale úplně nezavrhuje Noviny postoje vůči společnosti a historii. Je ovšem rozporuplný, protože se chová příkladně, ale na druhou stranu se trochu povyšuje jako své „alter ego“.

Nova a Adrian si k sobě nacházejí cestu, ačkoli je někdy dost nejasná a hrbolatá, ale pomalu se mezi nimi něco rozvíjí. Další postavy nedostanou tak moc prostoru, proto se do nich čtenář těžko vžívá. V knize není tolik zobrazen aktivní společenský život postav, scény s nimi jsou spíše na osamocenějších, odlehlejších místech. To celkem nenápadně přispívá k post-chaotické atmosféře.

Příběh se odehrává ve smyšleném městě Gatlon, ale situace nastíněná v románu platí pro celý svět. Dříve se v našem světě Výjimeční schovávali a byli lidmi utlačováni, ale pak přišel Ace Anarchista a změnil to. Společnost byla uvržena do chaosu, systémy se zhroutily, různé instituce přestaly fungovat a Výjimeční se shlukovali do skupin. Vliv Ace Anarchisty se rozšířil a z civilizované společnosti nic nezbylo, každý se musel postarat sám o sebe. Věk Anarchie mohl trvat dlouho, dokud se na scéně neobjevili noví hráči, kteří si říkali Renegáti a slibovali lidem naději a bezpečí. Teď město řídí Rada složená z původních Renegátů.

Postavy Výjimečných mají běžné jméno a přezdívku, která podobně jako u Batmana, Spidermana a Supermana vyjadřuje jejich schopnost. Marissa Meyerová zpočátku hodně přeskakuje u postav z jména k přezdívce, což člověka může mást, než si zapamatuje, kdo je kdo. Čtenář ocení kreativně vymyšlené schopnosti Výjimečných a promyšlený mechanismus, který za nimi stojí. Závěr se zprvu zdá překvapivý a vzrušující, ale s trochou zkoumání je lehce matoucí. Události a reakce postav během příběhu do něj přesně nezapadly.

Autorka pracuje s tématem černo-bílého světa, kdy v očích Renegátů Zločinci nemají opodstatněný či logický důvod pro to, co dělají. Podle nich je i jejich myšlení úplně odlišné a nepochopitelné. Ti dobří si stanovili určitá pravidla, aby nebyli stejní jako ti špatní, ale poukazuje se zde na jejich neefektivitu, jelikož při boji se zločinci akorát omezují sami sebe. V knize čtenář najde i jedince, kteří zneužívají svého postavení a nechovají se jako Renegáti.

Fantasy román Renegáti zaujme svou komiksovou atmosférou a na čtenáře čekají různé zvraty, vnitřní spekulace postav a různá plánování.

Marissa Meyerová píše čtivě a sem tam použije i složitější souvětí. Při čtení čtenář škobrtne o přebývající „se“ a chybějící či zpřeházená písmenka. V příběhu se střídají vyprávění Novy a Adriana, napsaná ve třetí osobě. Tempo se drží celkem konstantně a plyne lehce pozvolně.

Renegáty bych doporučila čtenáři, který nevyžaduje akci na každé stránce. Také těm, kteří chtějí zkusit fantastiku bez typických fantasy stvoření, jen s malou sprškou nadpřirozených jisker.

Vydal: Egmont, 2018
Překlad: Martina Šímová