James Nicol: Čarodějka v zácviku

Literární recenze / 15.1.2018 /

Arianwyn Flintové je patnáct let, což znamená, že má nejvyšší čas zakončit svá studia a stát se plnohodnotnou čarodějkou. Při slavnostním přezkoušení na Úřadě pro čarodějnické záležitosti v hlavním městě Kingsportu se ale něco hrozivě pokazí.

Jen kvůli válce a nedostatku čarodějek úřad rozhodne, že i přes nedostatečný výsledek u zkoušky nebude Arianwyn vyhozena. Místo honosné stříbrné hvězdy pro čarodějky ale Wyn dostane pouze bronzovou měsíční brož značící čarodějku-učednici. Připravena se zlepšit vyráží dívka do malého městečka Limb, aby zde nastoupila na pozici městské čarodějky. Plány se jí zkomplikují, když zjistí, že neteří starosty městečka je zákeřná a zlá Gimma, která Arianwyn dělala doma ze života peklo.

Příběh je zasazen do světa jenom trochu odlišného od toho našeho. Země i města jsou sice smyšlená, lidi však jezdí v autech, mají rádio i telefon. Dobově by se dal svět přirovnat přibližně k dvacátým létům dvacátého století. O existenci magie všichni obyvatelé vědí a je běžnou součástí života. Vybraní jedinci dokáží magii ovládat pomocí čtyř základních a dvou pomocných glyfů. Jedná se o tajemné symboly nejistého původu. Dokážou k sobě přitahovat magii, kterou je možné nacházet, stejně jako jakýkoli další přírodní zdroj, v kapsách, žilách a jiných nalezištích.

V příběhu najdeme poměrně typické archetypy každého románu pro mládež, například protivnou dívku s nízkým sebevědomím, nebo dobrou loajální kamarádku, která v hlavní hrdinku věří, i když ostatní ji zavrhli. Co si ale zaslouží vyzdvihnout, je vývoj hlavní postavy. Na začátku si Wyn prožije doposud nejhorší selhání svého života, ona díky tomu však postupně najde sílu a motivaci se o to víc snažit, aby se zlepšila. Bylo příjemné vidět hrdinku, která není od začátku rovnou výjimečná a speciální, ale zatne zuby a rozhodne se svoje selhání překonat.

Přestože cílovou skupinou románu jsou převážně mladší dívky, i starší čtenáři ocení odpočinkové vyprávění o tomto magickém světě. Prvotina britského autora Jamese Nicola se příjemně čte a všechny události si lze pohodlně představit. Příběhu se dostalo velmi kvalitního překladu Petra Eliáše, všechny věty dávají smysl a text neobsahuje žádné do očí bijící pokroucené formulace.

Děj románu Čarodějka v zácviku je uspokojivě uzavřený, zároveň ale James Nicol nechává do dalších dílů dostatečné množství neprozkoumaných linek. Pokračování dobrodružství této neobyčejné hrdinky vyjde ve Velké Británii v březnu 2018.

Vydal: Fragment, 2017
Originální název: The Apprentice Witch
Překlad: Petr Eliáš