Elly Blakeová: Ledová krev

Ruby její blízcí vždycky říkali, že má svůj oheň zadusit a dobře skrývat. V zemi, kde je uznávaný pouze dar ledu Mrazivých, je schopnost ovládat oheň darem smrtícím. Ohniví jsou stíháni, souzeni a popravováni, nebo zabiti v soubojích v aréně. Proto Ruby s matkou žijí v odlehlé vesnici v horách, jenže i tam jedné zimní noci, kdy je oheň schovat nejtěžší, zavítají vojáci.

Možná mohly obě před lety odejít do krajů, kde vládnou Ohniví, ale teď, když je Ruby skoro sedmnáct, je to nemožné. Pobřeží je střežené a žádný Ohnivý by neprošel. Nezbývá než žít skromně v ústraní a svůj dar skrývat. Co když se bude potřeba jednou bránit? Ruby potají trénuje, ale nemá nikoho, kdo by jí pomohl oheň zkrotit. Ke všemu to vypadá, že se před někým z vesničanů prozradila a do domku vtrhnou vojáci. Po noci plné násilí je Ruby odvlečena do vězení a až po dlouhých měsících útrap se objevuje šance v podobě dvou Mrazivých, jak se z vězení dostat. Potřebují její schopnosti, aby mohli svrhnout krále a zničit ledový trůn, který je podle pověstí prokletý a způsobuje šílenství tomu, kdo na něm sedí.

Současný král Melkor má velmi silný dar mrazu a stává se čím dál krutějším. Ruby s vidinou pomsty svolí. Čeká ji trénink ohně i trpělivosti pod dohledem Mrazivého mistra Mléče a protivného Arcuse ve zdech starého opatství. Do slunovratu, kdy se má celý plán spustit, zbývá málo času a na zdar plánu má vliv mnoho okolností. Je Ruby dostatečně silná a naučí se ovládat oheň včas? Jsou staré příběhy a proroctví o prokletích ledového, ale i ohnivého trůnu pravdivá? A Melkorovi vojáci stále pátrají po uprchlé Ohnivé.

Elly Blakeová se narodila ve Windsoru v Kanadě, kde nadále se svou rodinou žije. Má ráda pohádky a i příběh o Ruby je skoro pohádkový. Získala bakalářský titul z anglické literatury a po studiu vyzkoušela řadu různých zaměstnání. Nyní se věnuje pouze psaní fantasy knih pro děti a mládež. Ledová krev je autorčinou prvotinou.

Román Ledová krev nabízí klasický střet mezi kulturami postavenými na základě rozdílných magických darů, které byly lidem kdysi dány z rukou božstev jejich světa. O historii a zemi Ohnivých se čtenář dozví jen v krátkých zmínkách, děj se odehrává pouze v krajích ledového trůnu.

Ruby je sympatická hrdinka, potřeštěná a velmi impulzivní, příběh čtenáři vypráví právě ona. Tajemný Arcus jako její protipól nabízí ledový klid a rozvahu. Spolu představují zajímavý celek, ale v podstatě ještě nevědí, co od sebe chtějí. Vedlejších postav není tolik, aby se v nich čtenář ztrácel, a jsou různorodé. Jednání některých z nich není průhledné, těžko uhádnout jaký záměr sledují. Vyloženě záporné postavy však nelze přehlédnout.

Kniha Ledová krev není příliš originálním dílem ale je napsaná poutavým a čtivým stylem, který má spád a mládež určitě zaujme. Děj je uzavřený, avšak příběh vycházející z proroctví a legend na svůj konec teprve čeká. Plánované jsou celkem tři díly, z nichž druhý v originále vyšel pod jménem Fireblood, a třetí Nightblood má vyjít v červnu roku 2018.

Vydalo: CooBoo, srpen 2017
Originální název: Frostblood
Překlad: Tereza Frantová