John Flanagan: Hraničářův učeň: První roky – Bitva na Hackhamské pláni

V prvním díle Turnaj na Gorlandu se Halt s Crowleym snažili dát dohromady hraničářský sbor, vysvobodit z Morgarathova zajetí prince Duncana a krále Oswalda a zabránit Morgarathovi, bývalému baronovi z Gorlanského léna, v intrikách a uchvácení koruny.

Poté co Duncan porazil Morgaratha, který unikl spravedlnosti a uprchl do hor, je jen otázkou času, než získá nové vojsko a vyrazí se pomstít. Král Duncan se proto připravuje na válku, ačkoli mezi tím stíhá na hradě Araluenu uspořádat oslavu na počest očekávaného přírůstku do rodiny. Padají sázky, zda bude královo prvorozené chlapec, nebo dívka. Baron Arald si vyžádá pro Redmontské léno Halta, který souhlasí, jelikož tak bude nablízku lady Paulině, pro kterou má slabost. Morgarath shromažďuje armádu wargalů, primitivní rasu divokých bestií, jež ovládá silou vůle, zatímco v království mají kvůli žním každým dnem stále nižší počet vojáků. Válka s Morgarathem je však na spadnutí a král s hraničáři budou mít co dělat, aby včas odhalili jeho plány a přišli na to, jak nad ním zvítězit, i když jsou v menšině.

Čtivý příběh ubíhá svižným tempem a je vyprávěn ve třetí osobě z pohledu Halta a Crowleyho, ačkoli se děj občas soustředí i na vedlejší postavy, jako je kapitán Lachie Stuart, Morgarath, Denison, Cedrik či král Duncan. Na scénu nenápadně vstupují známé postavy, mezi něž patří Gilan a dokonce i Will. Vyprávění oživuje přátelské popichování mezi Haltem a Crowleym, i to, že jako správní přátelé vědí, kdy přestat. Oba hraničáři už si v království stihli vydobýt jistý věhlas, jelikož překazili uzurpátorské záměry a pomohli Duncanovi získat zpátky právo na trůn. Hraničáři jsou velice všímaví a umí splynout s okolím tak, aby zůstali nezpozorováni.

Hraničářův učeň: První roky – Bitva na Hackhamské pláni volně navazuje na první díl Turnaj na Gorlandu, v němž se čtenáři měli možnost seznámit s mladými hraničáři Crowleym a Haltem. Z toho je tedy jasné, že se jedná o vyprávění z jejich minulosti, o tom, jak se tito dva hrdinové proslavili. V sérii Hraničářův učeň, která se zaměřovala především na Willa a Horáce, se autor občas mimoděk zmínil o chrabrých skutcích jeho učitele a nyní se z první ruky dozvídáme celý příběh.

Věčně zasmušilý a šibalský Halt je vynikajícím stratégem. Nejenže je hraničář mazaný filištín, který dovede uvažovat o všelijakých variantách toho, co může nastat, ale především se jedná o čestného a zásadového muže, jenž je věrný až za hrob a snaží se překonat svůj strach. Byť se něčeho bojí, řekne si, že se může stát něco horšího, či dokonce nepravděpodobného, a jde do toho. Jeho pořekadla ho svým způsobem motivují, aby se vrhl vstříc nebezpečí. Má hodně zkušeností, ale své dovednosti nikomu nepředhazuje. Čtenáře pobaví „rozpravy“ mezi Haltem a jeho koněm Abelardem, jemuž téměř čte myšlenky a nikdy v diskuzi nemá poslední slovo, jelikož je jeho kůň chytrý a jízlivý.

John Flanagan se u nás proslavil fantasy sériemi Hraničářův učeň a Bratrstvo, které jsou stejně jako tato kniha plné dobrodružství a akčních scén. Australský autor popisuje okolí i postavy stručněji, zato věnuje víc pozornosti činnostem a úvahám protagonistů. Umí navodit tu správnou atmosféru, zejména napětí, jež všemu dominuje. Přestože čtenář ze série Hraničářův učeň už ví, co se stane, soustředí se na příběh, který je opravdu zdařile napsán, a události ho tak zastihnou v jistém slova smyslu nepřipraveného.

Pochvalu si zaslouží i ilustrace od Jana Patrika Krásného, jelikož obálky ke všem Flanaganovým knihám se mu opravdu velice podařily. Román má otevřený konec, což však není nic neobvyklého, jelikož nás ještě čeká pokračování, jehož se nemohu dočkat.

Název: Hraničářův učeň První roky – Bitva na Hackhamské pláni
Autor: Flanagan, John
Nakladatel: Egmont, 2017