Pád (Fallen)

Půl roku po světové premiéře přichází i do českých kin film na motivy stejnojmenného prvního dílu úspěšné série Andělé od Lauren Kate. Jak tedy tato adaptace dopadla?

Luce nastupuje na internátní školu pro problémové mladistvé. Tíží ji ošklivé vzpomínky i pocit viny za požár, při němž zemřel chlapec, a pronásledují ji halucinace v podobě děsivých mračen plných blesků. Ve škole ji už první den zaujme potížista Cam, stejně jako tajuplný Daniel, který se všech straní a jenž je Luce podivně povědomý. Cítí však, že oba mladíci něco před světem skrývají, stejně jako učitelka Sophia, jež podle všeho ví víc, než se zdá. Když se ji kdosi pokusí připravit o život, ocitá se Luce uprostřed boje tří znepřátelených stran – andělů, kteří se postavili na stranu Boha, těch, kdo následovali Lucifera do pekel, a andělů, kteří nerozhodnuti bloudí po Zemi.

Hlavní roli Lucindy Price svěřili tvůrci mladé Addison Timlin, známé například ze seriálu Californication. V roli Luce však působí unaveně, ztuhle, téměř toporně, jako by si nevěděla se svým údělem rady, k čemuž nepomáhají ani křečovité, často nelogické scény a dialogy mezi Luce a Danielem. Jeho role se zhostil Jeremy Irvin, jenž se zachmuřeného a rozervaného hrdinu snaží zahrát se ctí. Harrison Gilbertson se v roli Danielova soka Cama však evidentně cítí nesvůj a výrazně přehrává. Jediný skutečně uvěřitelný herecký výkon předvádí Lola Kirke v roli Luciny kamarádky Penn a zábavnou upovídanou dívku si vyloženě užívá.

Pád přesně odpovídá klasickému, až klišovitému schématu předlohy, z níž vychází. Jedná se o romantický příběh odehrávající se na pozadí letitého mocenského boje znesvářených stran, kde klíčem k jeho rozřešení je krásná hlavní hrdinka s výjimečnými schopnostmi, o jejíž srdce soupeří dva mladíci, každý z opačné strany barikády. Klišovité premise příběhu odpovídá i křečovitost scénáře a dialogů, které častokrát nedávají v kontextu děje smysl, scény působí nuceně, některé jsou vyloženě zbytečné, děj nikam neposouvají a jediným jejich úkolem je zdůraznit nesváry mezi Camem a Danielem, případně žádoucnost Luce. Závěrečný souboj včetně dialogů je už vyloženě komický, až na hranici trapnosti.

Film se navzdory své snesitelné délce 91 minut občas příliš pomalu táhne, k čemu nepomáhají ani rádoby umělecky zpracované zpomalené a podbarvené záběry, kterými se tvůrci snad snažili dodat snímku artový nádech. Tyto scény však častokrát jen nudí a zdržují děj. Vyzdvihnout však musím romantickou sychravou scenérii maďarského zámku Tura, jenž ve filmu představuje Lucinu školu, stejně jako triky, které jsou až na výjimky překvapivě povedené a realisticky zpracované. Negativa filmu ovšem nevyváží.

Pád je tak jen dalším podprůměrných žánrovým snímkem, který shlédnete a možná raději hned zapomenete, že jste něco takového viděli. Vzhledem k tomu, že se jedná o adaptaci prvního dílu série, krom základních faktů téměř nic nevysvětluje, jen seznamuje diváky s postavami a pozadím jejich příběhu, navíc má otevřený konec. Je však otázkou, zda se pokračování dočkáme.

Osobní hodnocení: 35%