Amanda Hockingová: Mrazivý oheň

Bryn Avenová by byla docela obyčejná, hezká a ctižádostivá dívka s blond vlasy a modrýma očima. To by ale nesměla žít v království Kaninců. Zdejší rasa trollů se totiž vyznačuje tmavými kudrnatými vlasy a hnědýma očima.

hocking_mrazivy-ohenBryniny vyhlídky na budoucnost nejsou ve striktním trollím království nijak valné. Otec je sice vzezřením typický Kaninec a také kancléř samotného krále, Bryn to ale nepomůže, protože má krev smíšenou s rasou vodních trollů, které její lid nepovažuje za sobě rovné. Její otec i matka se dokonce museli vzdát dědictví a titulů, aby mohli zůstat spolu.

Za devatenáct let života si však už Bryn na opovrhování zvykla. Má pár dobrých kamarádek a hlavně cíl, který se vzhledem k jejímu rasovému handicapu na první pohled nezdá úplně pochopitelný. Bryn chce být právoplatnou členkou královské gardy. Již nyní má za sebou výcvik a je takzvanou stopařkou. Stopaři jsou první na ráně, když dojde na ohrožení království, a poslední na řadě, když se podává večeře při slavnostních příležitostech.

Jedním z jejich úkolů je také vydávat se do světa lidí a přivádět zpět do království podvržence; děti trollů podstrčené jako kukaččí mláďata do lidských rodin. Tak to chodí už odedávna. Některé národy trollů si tak zajišťují finance na fungování ekonomiky království. A také určitou povrchnost, když dojde na cokoliv, co je drahé a třpytí se. Je už na každém zhodnotit, jak funkční by v reálném světě tato strategie mohla být.

Po útoku člena gardy, Konstantina Blacka, na jejího otce se zaběhlá rutina stopařů začíná měnit. Zdá se totiž, že někdo prahne po pádu království, a nejsnazší kořistí jsou právě podvrženci rozesetí po světě lidí. K tomu všemu zmatku, touze po pomstě a nepřátelskosti některých Kaninců musí Bryn bojovat také se zapovězenými city, které v ní probouzí její velitel Ridley Dresden. On sám jí to zrovna neulehčuje.

Amanda Hockingová si u nás vyšlapala cestičku ke čtenářům již úspěšnou trilogií Svět Tryllů. Svého originálního záměru nahradit dívčí fantasy literaturu o upírech, dracích i andělech krásnými trolly se drží i v další tvorbě. Mrazivý oheň je prvním dílem série Kroniky Kaninu. V příběhu dochází hlavně k seznámení se světem a nastínění věcí budoucích. To ocení především ti, kdo se s autorčinou tvorbou ještě nesetkali.

Na začátku příběhu jsem měla trochu problém se zorientovat, ve které době se přibližně odehrává, vezmu-li v potaz pompézní ples královny, stráže s kordy nebo královské koně. Myšlenku na středověk vyvrátila až zmínka o televizi.

Bryn je sympatickou postavou, kterou není těžké si oblíbit, i když jde občas se svými rozhodnutími až za hranici zdravého úsudku. Na spolehlivou členku elitní královské gardy se zdá být zatím příliš zbrklá a bez zájmu o týmovou práci.

Kniha se čte díky jednoduchém stylu rychle. Je to oddechové čtení slibující více akce v dalších dílech. Mrazivý oheň bych doporučila spíše čtenářkám, které zatím s YA fantasy literaturou začínají nebo si jí jen prokládají jinou četbu. Na Svět Tryllů, druhou autorčinu sérii, děj nijak úzce nenavazuje. Pár drobných zmínek o tryllských hrdinech ale zaryté fanoušky přece jen potěší. Pro ty, kdo ještě nic z toho nečetli, není důvod, proč by klidně nemohli začít sérií Kroniky Kaninu.

Za zmínku určitě stojí i nádherná zimní obálka s dívkou v rudém kabátku, která knihu zdobí i v originále. Atmosféra na ní dokonale vystihuje chladnou a pro okolní svět uzavřenou zemi. Proč je na ní několikrát vyobrazený i králík, to už se dozvíte jedině uvnitř.

Vydal: CooBoo, 2016