A. G. Howardová: Šepotání

Alyssa Victorie Gardnerová není normální sedmnáctiletá holka. Slýchá, jak si rostliny a brouci povídají. Vidí můry, které by neměly existovat. Zdají se jí děsivé sny podle Alenky v říši divů. A chce s ní komunikovat někdo, kdo s největší pravděpodobností nepochází z tohoto světa. Alyssa  se ocitla na prahu šílenství, nebo ne?

Howard_SepotaniVšechno to začalo u Alenky Liddellové, Alyssiny prapraprababičky, jíž se nechal inspirovat spisovatel Lewis Carroll při psaní Alenky v říši divů. Vypadá to ale, že slavná kniha pro děti ovlivňuje všechny ženy z Alyssiny rodiny a dohání je k šílenství, které zpravidla končí tragickou smrtí.

Rodinnému prokletí neunikla ani Alyssina matka Alison, která je dlouhodobě hospitalizovaná v psychiatrické léčebně, a nejspíš ani sama Alyssa. Možná ale ani jedna z nich není šílená a Říše divů skutečně existuje. Alyssa se po vzoru Alenky bude muset vydat králičí norou, aby odhalila tajemství své rodiny, dětství i nočních můr a zachránila svou matku.

Alyssa na první pohled nezapadá mezi typické young adult hrdinky. Extravagantně se obléká, jezdí na skateboardu a vytváří bizarní mozaiky z mrtvých brouků a květin. Nechybí jí sympaticky ironické vnímání světa a štiplavý smysl pro humor, čímž se snaží vypořádat se svou nelehkou životní situací i reálnou hrozbou, že se ocitla jen krůček od šílenství.

Správná fantasy pro mladé čtenáře se neobejde bez klučičího hrdiny. Tím je Zach, Alyssin dlouholetý kamarád, kterého omylem vezme s sebou do Říše divů. Zach působí jako typicky dokonalý hrdina, co Alyssu ochraňuje a brání ji, a to i před ní samotnou. Přesto není příliš sympatický, protože je až přehnaně ochranitelský, výbušný a jeho změny nálad působí nelogicky.

Anita G. Howardová při psaní svého románu čerpala z knihy Lewise Carrolla, ale z jeho Říše divů učinila temnější, bizarnější a nebezpečnější svět. Právě vykreslení podzemní říše patří mezi největší přednosti knihy. V Šepotání se z roztomilého bílého králíčka vyklube rohatá kostra, z květin masožravky se spoustou očí a ani Houseňák není tím, čím by měl být.

Šepotání představuje sled více či méně divokých a bizarních dobrodružství inspirovaných Alenkou v říši divů. Příběh začíná pozvolně a na očekávaný pád králičí norou si čtenář musí několik desítek stran počkat. Děj v reálném světě ale není nezajímavý a čtenáři předkládá hned několik záhad, jejichž rozluštění bude pro Alyssu zásadní. Autorce se podařilo do příběhu vnést i originální zápletku související s prokletím Alyssiny rodiny.

Milostnou zápletku autorka naneštěstí zpracovala formou typického klišé v podobě milostného mnohoúhelníku. Alyssa už řadu let tajně miluje Zacha. Chvílemi se zdá, že ani jemu není lhostejná, ale pořád tu zůstává překážka v podobě jeho přítelkyně Taelor. K tomu se na scéně objeví tajemný a přitažlivý Morfesus z Říše divů, který má s Alyssou vlastní plány. Ani jeden z  mužských hrdinů nepůsobí sympaticky a uvěřitelně. Zach se chová podivně a příliš ochranářsky, Morfeus je zase nevyzpytatelný, sobecký a manipulativní. Celý milostný propletenec patří k největším slabinám knihy, protože je poznamenaný nelogickým chováním i myšlením všech zúčastněných.

Anita G. Howardová píše poutavě, takže se Šepotání čte velmi dobře a rychle, přestože v něm chybí výraznější dějová linie. Také se jí podařilo vybudovat atmosféru napětí a tajemna. Nechybí ani nádech bizarního chaosu a šílenství, v němž se skrývá svérázný řád. Nelze než obdivovat autorčinu temnou fantazii, která známému klasickému příběhu dodala nový rozměr.

Šepotání se zařadí mezi průměrnou young adult fantasy ozvláštněnou originálním zpracováním Říše divů. Přesto pravděpodobně potěší všechny milovníky Alenky v říši divů, a dokonce i ty, kteří ji nemají rádi, protože na rozdíl od předlohy je stravitelnější, romantičtější a temnější.

Vydalo: Cooboo; 2015