Darren Shan: Sága Lartena Hroozleyho – Zrození zabijáka

Darrena Shana vždy fascinovali upíři, a tak se o nich rozhodl psát, ačkoliv občas dává přednost démonům nebo čarodějům. Mezi jeho nejslavnější série patří dvanáctidílná sága o Darrenu Shanovi (podle prvního dílu byl natočen film Upírův pomocník), neméně slavná je desetidílná série Demonata, trilogie Město nebo jeho nejnovější Sága Lartena Hroozleyho, která zavádí čtenáře do minulosti ještě před narozením Darrena a přibližuje mu začátky jeho mistra Lartena.

Desetiletý Larten Hroozley pracuje v továrně na koberce a látky pod vedením krutého předáka Traze. Jednoho dne si Traz opět vybíjí zlost na zaměstnancích a tentokrát se zaměří na Vura, Lartenova bratrance. Potyčka skončí Vurovou smrtí, což Larten nenechá jen tak. Zabije Traze a uteče z města. Kvůli nepřízni počasí se rozhodne přenocovat na hřbitově, ale není první, koho to napadlo. V kryptě je upír Seba Nil a nabízí chlapci, že ho přijme za pomocníka. Snad je to sám osud nebo vědomí, že nemá co ztratit, co způsobí, že Larten nabídku přijímá.

Nikdy se nebál tmy, ani jako malý, jen v ní byl opatrný. Teď se ji naučil milovat. (s. 66)

Shan_Zrozeni_zabijakaPřes pět set let starý Seba Nil jedná s Lartenem na rovinu, čímž si získává jeho důvěru a respekt. Inteligentní upír chlapci srozumitelně vysvětluje historii, povahu a schopnosti upírů, stejně jako jejich slabosti. Vztah Seby a Lartena se podobá vztahu otce a syna, přestože hoch není mistrův zdaleka první ani poslední pomocník. Ve čtvrté části knihy se začne Seba chovat jako mrzout, k čemuž však má jisté důvody.

Poté co se Larten stane lidským pomocníkem Seby, se dějová linie posune o pět let. Patnáctiletý Larten udělal za minulostí tlustou čáru a zmoudřel, ačkoliv zůstává dost naivní. Nový život se mu líbí, i když je mnohdy pořádně drsný. Larten cestuje s Circo Mostruoso jako levná pracovní síla, zatímco se jeho mistr vydal na cestu k Upíří hoře. Hlavní hrdina se učí různým trikům a kouzlům (ty autor nepopisuje – jen poukáže na to, co dotyčný umí, popřípadě co chlapce naučil) a zasvěcuje se do chodu cirkusu. Ve třetí části už je Lartenovi skoro třicet let a ve čtvrté se příběh posouvá o pár dalších let dopředu.

Circo Mostruoso už jezdí po světě víc než tři sta let a jeho nevšední osazenstvo je jiné, než jaké čtenáři mohou znát ze série Darren Shan. Několik jich sice žilo už tehdy. Třeba záhadný pan Topol, majitel panoptika zrůd, který rád experimentuje se sestavou vystoupení a dovede každému nahlédnout až na dno duše. Nově se objevuje břichomluvec Berus a jeho manželka, kouzelnice Merletta, kteří provádí vtipné kousky, ačkoliv publikum neuchvátí tolik jako ohnivý Gervil.

První kniha ze série Sága Lartena Hroozleyho je vyprávěna ve třetí osobě z pohledu sympatického Lartena. Darren Shan nepopisuje vraždy či mrtvoly krvavě ani příliš násilně, zřejmě počítá s tím, že si jeho knihu přečtou především mladší čtenáři. Neopomněl na detaily z doby, kdy byl jídla nedostatek a mléko vzácnost, stejně jako na lidskou hygienu. Děti nechodily do školy, ale do práce, takže neuměly číst ani psát. Život byl tehdy krutý a autor na to poukazuje, ačkoliv se zdatně vyhýbá upřesnění doby a čtenář ji musí odhadovat.

Fantasy příběh s prvky hororu nabízí čtenáři průměrně propracovaný charakter postav, černý humor, zásobu metafor, emoce a napětí. Svižný děj oplývá dobrodružstvím, útržkovitými potyčkami a na romantiku autor rezignoval úplně. Zrození zabijáka je čtivá odpočinková kniha s temnější atmosférou. Otevřený závěr nenechá čtenáře na pochybách, že se má v budoucnu na co těšit.

Vydal: CooBoo; 2013