Patricia Briggs: Loviště

Literární recenze / 23.11.2012 /

Již podruhé se vracíme k příběhům vlkodlačího popravčího Charlese a Anny, omegy smečky z amerického severozápadu. Není tomu tak dlouho, co se světu představili fae, a marok Bran, Charlesův otec, chce nyní odhalit lidem i existenci vlkodlaků.

Od událostí z románu Štvanice uplynul sotva měsíc. Charles a Anna jsou nyní manželé a užívají si zimu v Aspen Creeku. Klid a mír nepotrvá ovšem dlouho. Nejmocnější vlkodlak Ameriky, marok Bran, se rozhodl jít ve šlépějích fae a po tisíciletí ukrývání oznámit lidstvu existenci vlkodlaků. Pro tuto příležitost svolal do Seattlu představitele vlkodlaků ze všech končin světa a svého syna Charlese pověřil, aby schůzi s vůdci cizích smeček vedl. Jednání ale nepokračují nijak ideálně, Annu se pokusí unést organizovaná skupina upírů a k dovršení všeho je nejnenáviděnější evropský vlkodlak nalezen zavražděn a vina padne právě na Charlese.

Anna bývala svou původní smečkou zneužívána, což se odráží i na jejím současném jednání a chování. Je nesmělá, přesto vnitřně silná a dokáže se postarat nejen o sebe. Pro Charlese je vzhledem k jeho uzavřené povaze těžké se své ženě otevřít a ukázat jí, jaký je v nitru. Vztah Charlese a Anny ovlivňují jejich vlkodlačí já, která mají svůj vzájemný vztah od první vteřiny dán, jejich lidské části k sobě ale stále hledají cestu.

Patricia Briggs nechává své čtenáře skrze hlavní hrdiny nahlédnout do spletité sítě vlkodlačí politiky a mocenských bojů. Na summit vlkodlaků dorazí mnoho příslušníků tohoto druhu a pro čtenáře může být i vzhledem k podobnosti jmen některých zástupců smeček těžké se ve velkém množství nových postav zorientovat. Jinak jednolitou společnost vlkodlaků ozvláštní v tomto románu čarodějnice, trolové, Charlesova faeská bývalá milenka patřící k Šedým pánům a v neposlední řadě také muž věřící, že je převtělením krále Artuše.

Na rozdíl od v ich-formě psané hlavní série o Mercy Thompsonové je série Alfa a omega psaná v er-formě ze střídajících se úhlů pohledu různých postav. Čtenářům to dává možnost lépe poznat smýšlení a pohnutky hlavních hrdinů a také vidí, co se děje ve chvílích, kdy na place není ústřední dvojice. Autorka postupně v krátkých úsecích posílá do hry nové hráče a čtenář se tak jen dohaduje, co na hrdiny v tomto příběhu čeká.

Stejně jako předcházející díl je Loviště románem o třech vrstvách – přináší náhled na postupně budovaný vztah dvou neobyčejných jedinců, propracovanou detektivní zápletku a postupně rozmotávanou síť vlkodlačí politiky. Samotná hlavní zápletka postavená na vraždě jednoho z vlkodlaků možná vyvolává otázky především logického charakteru, množství akčních sekvencí a nadmíru dramatické vyvrcholení to ale čtenářům plně vynahradí. Loviště je výbornou oddechovkou plynoucí svižným tempem a nabízí nejen obsáhlý rozbor artušovské legendy, ale i další přiblížení konceptu vlka omegy. Příběhová linie je sama o sobě akční a od začátku do konce nabitá událostmi, čtenář se tak nebude ani v jedné chvíli nijak nudit.

Snad se brzy dočkáme zatím posledního dílu série nazvaný Spravedlivá hra (název se může ještě změnit). Jistě nebudu sama, když řeknu, že se těším, až se v novém příběhu k Charlesovi, Anně a smečce z Aspen Creeku vrátím.

Vydal: Fantom Print, 2012