Kevin Emerson: Oliver Nocturno 5 – Věčná hrobka

Literární recenze / 28.11.2012 /

„Tadyhle tvůj přítel je právě teď nejdůležitějším upírem ve vesmíru. Jeho vývoji byla věnována celá staletí studia a výzkumu. Oliver se stal vrcholným nástrojem Polosvětla, určeným k naplnění jediného cíle ‒ otevření Brány. (str. 120)

Do Plesu temnoty zbývá týden a upíři se připravují na obřad Pomazání. Při rituálu má být povolaná démonická bytost Vyette, která umožní Oliverovi cestovat do Nexie. Polosvětlo ovšem netuší, že chlapec nehodlá spolupracovat a Bránu otevřít. Oliver musí přijít na způsob, jak obejít proroctví, najít své lidské rodiče a začít žít tak, jak by chtěl.

Phlox a Sebastian toho před svým synem Oliverem hodně tají a nevšímají si jeho názorů či přání. Mladý upír čelí nepřátelům z Polosvětla, ale i poskokům jako je Lythia, která zabila Zlociuse a je paní Deana. Doktor Vincent dělá pokusy na dětech, aby dosáhl kýženého cíle, a Oliver je jedním z nich. Chlapce čeká cesta plná objevování a překvapení v podobě příbuzných nebo ducha Nathana.

Dean už se smířil s tím, že je zombie, a jeho rodina také. Společně překonávají překážky v podobě stravovacích zvyků, údržby, učení nebo randění Deana s Autumn. Chovají se k Deanovi ohleduplně a láskyplně, což je něco, co Oliver nikdy nepoznal.

„Ukázal jsem jim tvou fotku, synu,“ obrátil se na Deana. „Moc je zajímalo, jak to, že máš tolik vlasů.“ Otočil se k Tammy. „Mohla by sis založit kosmetický salón pro zombie, zlato!“ (str. 52)

Emalie je čím dál mocnější, ale občas jedná příliš bezstarostně a uzavírá špatné dohody. Pro dobro věci je ochotná hodně obětovat, ale lehce se stane, že toho bude v budoucnu litovat. Čtenář se dozvídá další informace o Oranijkách a předcích odvážného děvčete, z nichž nejdůležitější je její matka Margaret. Emalie má Olivera ráda, ale uvědomuje si, že je nečeká společná budoucnost, protože zatímco ona bude stárnout, Oliver bude ještě dlouho chlapcem.

Kevin Emerson má nesporně bujnou fantasii, přesto staví část příběhu na základech mytologie a našel využití pro řeku Acheron, která ústí do Hádovy studny. Nadpřirozené události a věci popisuje jednoduše a pestře, jako magmatické želé, jež se používá k zažíhání výhní a ohňů, aby plameny dosahovaly mnohem vyšší teploty než obvykle. Americký autor čtenáři připomíná detektiva Nicka Pedersona, ale vsuvka o této postavě je pro děj zcela nepodstatná. Na scénu se vrací Jennette, která Oliverovi pomáhá, ale na informace je skoupá.

Pátý díl ze série Oliver Nocturno s názvem Věčná hrobka objasňuje, proč upíři považují Zemi za vězení. Kniha pro mládež je vyprávěna ve třetí osobě z pohledu Olivera, ale nesází na akci či romantickou zápletku. Fantasy příběh s detektivními a hororovými prvky přináší čtenáři dobrodružství a záhady.

Závěr knihy plyne v podobném duchu jako předchozí čtyři díly, a tudíž není ničím neobvyklým, že hlavního hrdinu čeká dlouhá cesta, než se mu podaří naplnit své poslání. Věčná hrobka navazuje na předchozí události, které autor v průběhu děje nenásilně připomíná, např. Zlociusovu smrt před dvěma týdny. Pokud máte v oblibě sérii Percy Jackson, Hraničářův učeň nebo Demonatu, jistě u vás uspěje i Věčná hrobka.

Vydal: CooBoo; 2012