L. A. Banks: Legenda o lovkyni upírů 1 – Svita

„Členové Úmluvy dokázali předpovědět příchod Neteru, přestože nikdy netušili, zda tato smrtelná bytost s nadlidskými schopnostmi přijde v podobě muže, či ženy. Zatímco pátrali po dítěti z proroctví, museli pro Neteru připravit zvláštní skupinu Strážců. Takové poslání představuje tu nejvyšší poctu pro každou Radu Strážců, před níž leží obtížný úkol zajistit, aby vtělení síly Světla v podobě Neteru, k němuž dochází jednou za tisíc let a jež může zhoupnout jazýček vah mezi dobrem a zlem, zůstalo zlu utajené až do chvíle, kdy bude Neteru dost starý na boj…“ (Legenda o Neteru)

Představuji vám krásnou mladou hip-hopovou zpěvačku Damali, sympatickou rebelku s ostrými lokty a nevymáchanými ústy. Rodiče čuchají kytičky odspodu od té doby, co byla ještě mimino, načež spadla do nehostinného kolotoče pěstounské péče. Chytla ji muzika, začala zpívat v kapele, a tak ji při jednom koncertu, když jí bylo patnáct, konečně našla Marlene, majitelka produkční firmy, ale především Strážce – bojovnice proti upírům. Damali totiž není nějaká obyčejná černá holka, je dívkou z legendy. Je Neteru, lovkyně upírů, rodící se jednou za milénium, vyvolená, jejíž mimořádné schopnosti se projeví naplno v 21 letech. Zesílí jí smysly, získá rychlost i sílu, ale především odolnost vůči upířímu kousnutí. A těch osudných jednadvacet jí bude už za pár.

Damali a její parta Strážců, která ji chrání i učí, mají plné ruce špinavé práce. Dřív upíři lidi jen lovili a zabíjeli, teď je však začínají přeměňovat a rozšiřují tak své řady. Něco je na spadnutí. Připravují se upíři na válku? Má to něco společného s připravovaným světovým megakoncertem nazvaným „Oživte mrtvý“ pod hlavičkou firmy Blood Music? Navíc tihle noví upíři smrdí sírou jako démoni a své oběti pěkně rozmašírují místo dvou běžných, úhledných upírských vpichů po tesácích. Myslíte si, že upíři by měli mít nejvyšší pohotovost, aby Damali vyčenichali a zabili dřív, než jí bude jednadvacet, dokud je ještě „slabá“. Damali má však pro upíry mnohem vyšší cenu živá, i pro ně je totiž jistým způsobem „vyvolená“, ale proč, to už si musíte přečíst sami.

Všudypřítomný slang je výrazným prvkem příběhu a překladatel si s ním velmi dobře poradil. Originalitu vyprávění dodává jak prostředí afroamerické kultury a hudby, tak představení nižších upírů jako nemyslících stvůr bez duše, ovládaných svým pánem. Nejsilněji tento motiv působí hned zpočátku, kdy jeden ze Strážců přichází o svou ženu, přeměněnou v upíra. Jednou ji ztratil přeměnou, podruhé, když ji museli zabít jeho bratři, protože on sám by to nezvládl.

V příběhu nechybí ani počínající milostná zápletka, není to ale žádná první tajemná láska, jak ji můžete číst v četných upírských romancích pro náctileté, hrdinka už je přece jen starší a v jejích erotických snech se objevuje Carlos, obchodník s drogami a majitel nočních podniků, od kterého před lety utekla, protože nesouhlasila s jeho způsobem obživy. Carlos pak dostává více prostoru v poslední čtvrtině knihy a je jasné, že i kolem něj se tato série bude točit, závěr je totiž plný překvapení a mocenských intrik, sahajících do nejvyšších (či nejnižších – kde je vlastně Peklo?) míst.

Americká autorka L. A. Banks (1959–2011) nebyla při psaní Svity (originál vyšel v r. 2003) žádná spisovatelská začátečnice, střídala různé žánry – psala krimi, romantickou ženskou literaturu i fantasy. Její Legenda o lovkyni upírů Damali se dočkala 12 dílů. Z vyprávění je patrná autorčina víra v boha, střetáváme se nejen s motivy nebe vs. peklo, ale i s templáři, ochrannou silou modliteb a svatých předmětů. Autorka bohužel již další knihy nenapíše, v loňském roce podlehla boji s rakovinou.

Drsný humor, bojové scény, lehká erotika i víra v boha, to vše se autorce podařilo skvěle kombinovat a postupně nám odhaluje tajuplný příběh v pozadí této temné urban fantasy. Jsme teprve na začátku, první díl Svita má jen něco málo přes 200 stran a je spíše dobře zvoleným předkrmem, který láká k ochutnání hlavního chodu.

Banks, L. A.: Svita (Minion)
Překlad: Marek Drda
České vydání mělo v plánu nakladatelství Triton, ale zatím kniha nevyšla a je otázkou, zda se série nějaké české nakladatelství ujme.