Thomas E. Sniegoski : Padlí andělé 1

Literární recenze / 12.12.2011 /

Tematika andělů, především těch padlých, táhne v dnešní době podobně jako tematika upírů a vlkodlaků. Ne vždy se ovšem autorský počin podaří a ne vždy je u nás kniha s anděly čtenářsky dobře přijímána, proto jsem k románu Thomase E. Sniegoskiho přistupovala poměrně zdrženlivě. O to příjemněji mě příběh překvapil.

Aaron Corbet je jako každý jiný osmnáctiletý chlapec – chodí na střední školu, čeká ho maturita, má laskavé rodiče, kteří ho milují i přes fakt, že ho jako malého adoptovali, a navíc se zdá, že nejhezčí a nejchytřejší dívka školy Vilma není jeho citům lhostejná. V den Aaronových 18. narozenin se ovšem stane něco podivného – začne rozumět všem jazykům světa včetně štěkání svého psa Gabriela. Několik dní nato potká záhadného bezdomovce Zekea, který Aaronovi vyjeví tajemství jeho původu: Aaron je nefilim, potomek lidské ženy a padlého anděla. Jako takovému ovšem hrozí Aaronovi velké nebezpečí. Pomstychtivý anděl Verchiel totiž touží po jediném – zničit vše, co podle něj uráží všemohoucího Boha, tedy padlé anděly i jejich děti. V jeho úsilí zabít a zničit vše takto urážlivé ho pohání i proroctví o Vyvoleném – o nefilimovi, který má moc navrátit padlé anděly do slávy Boha, sjednotit Nebesa a ukončit předlouhou válku andělů.

Nakladatelství CooBoo nám přináší trochu netradičně dvě knihy v jedné. Po vzoru svého amerického protějšku vydalo hned dva romány ze série Padlí andělé spisovatele Thomase E. Sniegoskiho v jednom omnibusu, tudíž se český, potažmo slovenský čtenář dočká hned dvou dílů naráz. Kniha, kterou CooBoo vydalo pod názvem Padlí andělé 1, totiž přináší první díl Padlí andělé i navazující druhý díl Leviatan – a to včetně originální americké obálky, která, byť poměrně jednoduchá, dýchá díky hře světla a stínů atmosférou a patří v tomto žánru fantasy mezi nejlepší knižní obálky letošního roku.

Andělé Thomase E. Sniegoskiho rozhodně nejsou malá nevinná miminka s faldíky na bříškách a s velkýma modrýma očima, jak je známe z nástěnných maleb kostelů či vánočních pohlednic. Andělé jsou v této sáze válečníky neštítícími se žádného zvěrstva, kterého se dopustí, slepě naslouchajícími svému veliteli, krutému a nemilosrdnému andělu Verchielovi, který se po tisících letech křížové výpravy proti svým padlým druhům a jejich potomkům považuje za téměř rovného Bohu, ač se prezentuje jako jeho pouhý služebník.

Proti němu stojí mladík, jenž vyrostl v adoptivní rodině, své rodiče nezná a kterému se v okamžiku jeho osmnáctých narozenin změní svět. Zjistí, že na Zemi probíhá už celé věky válka skrytá všem a všemu, koho se přímo netýká, vedená bytostmi, o nichž četl jen v pohádkách a legendách. Při četbě knihy mi postava Aarona připomněla Nea z trilogie Matrix nebo Harryho Pottera, s nimiž má Aaron mnoho společných charakteristik – kromě jiného byl také Aaron postaven před hotovou věc, ač se světem andělů i jejich války nechce mít nic společného a nezajímá ho to.

První kniha Padlí andělé má rychlý spád, přináší mnoho překvapení, akce, napětí a atmosféru, jakou vám zajistí dobrý thriller. Dozvíme se mnohá zajímavá fakta o andělech i legendách s nimi spjatých, vše navíc vyvrcholí ve velkolepou bitvu vpravdě biblických rozměrů. Druhá kniha však pro mě byla zklamáním.

V dílu Leviatan jako by Sniegoski zapomněl na to, že píše o válce andělů, a Aarona zde posílá do nerovného boje s biblickou mořskou stvůrou, což je při četbě poměrně těžké na představení si. Ve chvíli, kdy má čtenář k dispozici pouze dvě knihy série, ztrácí vývoj příběhu druhého dílu na smysluplnosti, jelikož na události prvního dílu se zde nijak zvlášť nenavazuje a román tak působí spíše jako intermezzo s lehce hororovými prvky.

Padlí andělé přinášejí skrze mrazivý a místy až syrový dramatický příběh, který sedne všem čtenářům bez rozdílu, poměrně netradiční pohled na bytosti, na které nahlížíme s určitým paradigmatem, jež ale romány Thomase E. Sniegoskiho bez milosti boří – a po přečtení prvních dvou částí ságy o válce mezi anděly za to budete autorovi jen vděční.

Nakladatelství CooBoo děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

Vydal: Albatros-CooBoo; 2011