Lynn Flewelling: Příchod tmy

Literární recenze / 22.6.2011 /

Příchod tmy, druhý díl série Noční běžci, navazuje těsně na události Štěstí ve stínech. Seregil s Alekem se vzpamatovávají ze zranění, která utržili při odhalení spiknutí proti skalské královně, a pomalu zapadají zpět do rolí dvojitého života špehů a zároveň členů vyšší společnosti v hlavním městě Rhíminee. Klid trvá ale jen krátce a oběma je brzy jasné, že k definitivní porážce starých nepřátel budou potřebovat mnohem víc než pouze proslulé štěstí.

Čas války mezi královstvími plíživě přichází a nikdo si není jistý, kdy nepřátelští vojáci a nekromanti Plenimaru na Skalu a její spojence zaútočí. Půjde jen o další z po staletí se opakujících šarvátek, nebo se chystá něco daleko většího a nebezpečnějšího? Staré proroctví mluví o Čtveřici vyvolených, která se pokusí zabránit návratu Temného boha a šíření zkázy v jeho jménu. Ani ti nejmoudřejší ale do poslední chvíle netuší, jestli přišel jejich čas a zda Seregil a jeho přátelé jsou pro tento úkol těmi pravými.

Motiv postupného odhalování proroctví se vine celou knihou. Hlavní linie, příběh Seregila a Aleka, je ale tentokrát prokládána většími i menšími odbočkami, kdy se pozornost postupně přesouvá k jednotlivým vedlejším postavám, er forma však zůstává zachována a i to, co se zpočátku může zdát jako nadbytečný krok, v závěru přesně zapadne na své místo. Ačkoliv je kniha prezentován jako druhý díl trilogie, tradiční velké finále se odehrává právě zde. Zápletka rozehraná už v předchozí knize je tak sice vyřešena, drobné otázky do budoucna  přesto zůstávají a právě těch se chytne pokračování.

Talí = aurënenské slovo, překládáno jako ,,drahý"" nebo ,,milovaný"", užívá se k vyjádření náklonnosti mezi blízkými příbuznými nebo milenci.

Příchod tmy je dobře vyvážená fantasy, která i přes spoustu klasických elementů není jen kopií ohraných scénářů a dávno řečeného. Stále silnějším motivem se tu stává pouto hlavních hrdinů, a tak dlouho, dokud vám nevadí vztahy stejného pohlaví, budete přát štěstí a držet palce i těmhle dvěma.

Jediný nedostatek knihy vidím v určité absenci napětí, překvapivých momentů je tu víc než dost, okamžiků, na které by se čtenář potřeboval v duchu připravit, se také několik najde, přicházejí ale docela neočekávaně a bez varování. Lepší budování atmosféry by vyprávění bezpochyby prospělo.

Oproti předchozímu dílu docela překvapivě přibývá násilných scén, nejsou ovšem samoúčelné a pomáhají dodat vyprávění další rozměr. Stejně jako bez popisu světa nejubožejších žebráků by dost možná nevynikl protiklad života vysoké šlechty zhýčkané přepychem, bez překonání bolesti a ztráty by nebylo tak snadné si uvědomit, koho vedle sebe máte a vyrovnat se s tím, kým jste.

Noční běžci bývají považováni za klasickou meč a magie fantasy (a o žádném dílu to neplatí tolik jako právě o Příchodu tmy), autorka  však moc dobře ví, že její síla spočívá ve vnitřních světech a vývoji postav a právě u nich ještě neřekla zdaleka poslední slovo. Velký příběh možná na posledních stránkách knihy končí, jiné, malé ale teprve naplno začínají.

Vydal: Fantom Print; 2011