Jan Hlávka: JFK 9 – Zatmění

Literární recenze / 10.9.2010 /

Agent John Francis Kovář se probouzí v cele blázince. Neví, kde je, ani jak se tam ocitl. Na nic si nepamatuje, ani na svou minulost. Osvobodí ho zvláštní parta silných chlápků a jedna podivná ženská, která s ním skočí z okna. John se znovu probouzí v doupěti mezi svými osvoboditeli – upíry.

Upíři ho však z blázince nevydolovali z dobroty jejich nemrtvého srdce, ale z mnohem prozaičtějšího důvodu – jde o kšeft za 600 litrů krve, které dostanou při předání Johna. O něm samém toho moc neví, jen že přepadl laboratoře firmy Exxycorp ziskuchtivého podnikatele s umělou krví Erskina a pár lidí při tom přišlo o život. Z předání Joha se však vyklube past, při které se pár Falkových upírů rozpadne na prach a 600 litrů vybouchne i s náklaďákem. Při útěku je John smrtelně zraněn a upíři se rozhodnou ho přeměnit, i když jim za to podle zákonů hrozí smrt.

Autor Jan Hlávka nás zavedl do alternativního světa. Jsme v Plzni, proběhla 2. světová válka (se stejným výsledkem) i období socialismu, ale krom toho je běžnou součástí světa dvouprocentní menšina upírů. Ti, aby byli teplou většinou tolerováni, se živí umělou krví zvanou kečup. Ta jim samozřejmě vůbec nechutná, ale je to daň za to, že je lidstvo nepronásleduje, že skončila ta odvěká válka.

Devátý díl série o agentovi JFK je podle ohlasů jeden z nejlepších. Nemůžu to posoudit, protože jsem žádný jiný nečetla a tenhle si vybrala jednak kvůli upírům a jednak kvůli doporučení. Tím, že hlavní hrdina ztratil paměť, tak ani mě jako čtenáře netrápilo, že nevím, co se událo dřív, byli jsme na tom s Johnem stejně. Můžu však srovnávat s jinými upírskými akčními příběhy a tady zatím u mne Jan Hlávka se Zatměním vítězí i třeba nad Kulhánkovými Vládci strachu či Nočním klubem.

Autorovi se podařilo vystavět nejen uvěřitelný svět a zápletku, ale hlavně skvěle vykreslit postavy. Máte pocit, že Johna znáte, a fandíte mu od začátku do konce. Je to tvrďák, který rychle mačká kohoutek a pro ránu nejde daleko, ale zároveň férový chlap, který nezapomíná na přátele v nouzi. Vlasně ani neví, v čí hře je pěšákem, ale hraje fér a má svědomí. Ani další postavy nenechává autor trčet někde vzadu. Upírka Sefora je tajemná figurka, která skrývá hříchy své několikasetleté minulosti, ale zároveň vystřízlivěla a poučila se. To její vrstevník Hesse jako upír – nacista stále sní o nadvládě upírské rasy.

Je to rychlá akční jízda, při které se nenudíte, ale postavy nemíjíte neuvěřitelnou rychlostí, jsou jakoby reálné, dýchají (ač upíři) na vás ze stránek, nejsou vám lhostejné, vidíte jejich vnitřní traumata.

Nedávno jsem četla novější Hlávkovo dílo – román Dračice, a začíná mi být jasné, že koupí a přečtením knihy tohoto mladého českého autora nemůžu udělat krok vedle. Takže Jane Hlávko, jen tak dál ;)

Hlávka, Jan: Zatmění (Triton; 2007)
anotace:
Něco není v pořádku. John Kovář se místo v útulném hotelu probírá napěchován sedativy v cele blázince. Stěží si pamatuje své jméno, neví kdo je, netuší v jakém podivném světě se to ocitl. Než se stačí dozvědět víc, má v patách smečku bezohledného šílence, kterému jde právě o to, co JFK zapomněl a lidské životy pro něj neznamenají absolutně nic. Kovář se ocitá uprostřed smrtícího propletence spiknutí, zrady a pomsty, kde si nikdo nemůže být ničím jistý. Byla jeho amnézie způsobena opravdu jen ranou do hlavy nebo je ve hře mnohem víc? Jaký účel má záhadný prsten na jeho ruce? Dokáže se vrátit ze světa Soumraku, kde má pojem krevní banka naprosto jiný význam, než si pamatuje? A pokud se vrátí… bude to vůbec ještě on?

Nakladatelství: Triton
Obálka: Jan Doležálek
Rok vydání: 2007