Kristýna Sněgoňová: Krev pro divoženku

Po vřelém přijetí noir detektivky Krev pro rusalku, která se dočká i filmového zpracování, přišlo pokračování nazvané Krev pro divoženku. Dostálo kvality prvního dílu, nebo ho stihl častý nešvar dílů druhých?

Zatímco v úvodní knize nás se světem, kde mezi lidmi žijí víly, seznámil ostřílený speciál Dominik Stolbenko, tentokrát dostala prostor Eliška Blažková. Jako nováček v oddělení Centrály speciálních činností to nemá snadné. Svými příručkovými ideály si u kolegů na služebně slezského maloměsta respekt rozhodně nezíská. A možná i z principu, že je prostě ženská, která se podle nich nejlépe hodí k plotně. Ona v nich naopak vidí vyhořelé veterány, kteří o své práci dávno ztratili iluze.

Eliška i její parťák Andrej Baran jsou zařazeni do tzv. Programu, který vznikl krátce po tragické události v Paláci přátelství. Když se jí při jednom zásahu podaří zneškodnit vílu holýma rukama, začíná se pídit nejen po tom, před čím víla v tak zuboženém stavu utíkala, ale také po tom, čím přesně Program vylepšuje speciálům fyzickou kondici a smysly. Rozuzlení obojího možná otřese vším, v co mladá nezkušená policistka dosud věřila.

Autorka v prvním díle vyložila na stůl hodně es, proto v pokračování většina děsivých odhalení ztrácí trochu na účinnosti. Zkrátka už čtenáři hodně uvykli na brutalitu, která soužití lidí s vílami provází, a tak není snadné jejich očekávání naplnit. Vyprávění ale prakticky nemá žádná hluchá místa. Děj plyne bleskovým tempem, ať už Eliška kalkuluje ve své hlavě, nebo se vrhá do skvělých dialogů. V akčních scénách se rychlost obracení stránek ještě násobí.

Prokletí druhých dílů se v podání Kristýny Sněgoňové naštěstí nekoná. Krev pro divoženku má podstatně jinou atmosféru než Krev pro rusalku, což ocení především ti, které z návštěvy Stolbenkovy unavené mysli občas samotné bolela hlava. Zároveň kniha nesklouzává k prvoplánové romantice, přestože se vyprávění ujala citlivější ženská hrdinka.

Konec ponechává příznivcům světa Pospolitosti nemalou naději, že krev pro víly poteče i do třetice.

Vydala: Epocha, 2023
Ilustrace: Žaneta Kortusová