Kristýna Sněgoňová uhání Světem v bouři až do Říma

Kristýna Sněgoňová se vrátila do postapokalyptického světa, který představila už ve výborném románu Město v oblacích a dále rozvinula ve vynikajícím pokračování s názvem Země v troskách. I tentokrát vás čeká dobrodružná jízda nehostinným světem a skvělý čtenářský prožitek.

V úvodu románu Svět v bouři se autorka vrací k hrdinům z předchozí knihy a je tedy víc než vhodné číst tuto knihu až po přečtení Země v troskách. Minulý díl jste sice mohli číst samostatně, tentokrát bych to ale nedoporučovala. Takže tu opět máme kapitána Komorowského a pozůstatky jeho průzkumného oddílu, jenž dostal od prezidenta slovanského města za úkol najít možnosti nového života na zemi, a také jednu z posledních přeživších z německého města. A zřejmě vás stejně jako mě opětovné setkání s nimi v úvodu knihy potěší.

Záhy se však ocitáte na Islandu, kde si také vybudovali město v oblacích. Obyvatelé ve městě i na povrchu žijí docela poklidně, protože nestvůr z vesmíru se tu už dávno zbavili, a neživoří tu jako jinde. Začínají se ovšem potýkat s přílivem uprchlíků z evropského kontinentu. Lodě, které u břehů ostrova přistávají, však přivezou i nechtěné návštěvníky, které tady znají už jen z učebnic. Říkají jim xenorgani a vy se o nich díky astrobiologovi Daníelovi konečně dozvíte víc.

Zpočátku působí islandská linie vyprávění trochu roztříštěně, protože každou kapitolu vypráví jiná osoba. Získáte tím sice přehled o tom, co se na chladném ostrově děje, zároveň však nemáte šanci sžít se s dočasnými hrdiny. Až teprve po asi sto stranách se vyprávění usadí na Keranovi, náměstkovi ministra průmyslu, a elektrikáři Einarovi, kteří se nešťastně připletli k útoku xenorganů na elektrárnu. Jako nechtění svědci jsou s několika málo dalšími Islanďany odveleni do Archy, tajemné pevnosti přeživších v Bělorusku, kde už lidé připravují znovuosídlení Země – k tomu je však nutné odstranit tu největší překážku. Islandská vláda chce skrze své lidi být u toho, aby v Evropě získala vliv. A teprve v té chvíli začíná skutečné napínavé dobrodružství, od kterého se nebude chtít ani moct odtrhnout.

Kristýna Sněgoňová tentokrát začala celkem zvolna. Navzdory tomu, že k útokům zrůd z vesmíru dojde poměrně záhy, příběh nabere skutečné obrátky až asi v polovině knihy, pak na chvíli zvolní ve zdánlivě pohostinné osadě, ale opustí ji už ve zběsilém tempu a to si udržuje až do samotného závěru v bohem opuštěném Římě.

Oproti minulým dílům tentokrát s hrdiny procestujete větší kus bezútěšné Evropy a taky příběh sledujete očima několika postav. Na jednu stranu přináší více úhlů pohledu výhodu, protože můžete získat více informací, na druhou stranu se vytratilo to ponoření se do kůže a mysli hrdiny, jako jste to mohli prožít v předchozích dílech. Komorowski se ujímá role vypravěče bohužel jen krátce a Keran ani Einar nejsou zkrátka ti praví tahouni, kterým byste za všech okolností drželi palce.

Tím, že autorka dala dohromady celkem nesourodou partu, která má zachránit svět, si mohla vyhrát – a pěkně vyhrála – s různými charaktery postav. Keran je v podstatě zbabělec, na téhle misi vůbec nechtěl být a fandit mu asi začnete až v samém závěru románu. Pokud jste sci-fi nerdi a máte nutkání vždy držet palce vědcům, s Daníelem vás to brzy přejde, zejména když sledujete zoufalý boj o život jeho otce. Najdete tu postavy, které litujete, s nimiž soucítíte, zřejmě nikoho však nebudete vyloženě oplakávat.

Román Svět v bouři má celkem jednoduchou zápletku, příběh je však dynamický, má zajímavé postavy, spoustu akčních scén a velmi dobře graduje. Kristýna Sněgoňová dokáže vyprávět tak poutavě, že se brzy chytíte, užíváte si jízdu a nechcete, aby skončila.

P. S. Jestli bude nějaké příště, hlasuju za víc prostoru pro Komorowského. :)

Vydala: Epocha, 2022
Obálka: Žaneta Kortusová