Kristýna Sněgoňová: Mrtvá schránka (Legie 7)

Jak by to mohlo vypadat, kdyby došlo k mimozemské invazi na planetu Zemi, kterou by lidstvo nemělo šanci zastavit?

Někteří členové posádky z Kraksny se stali hrdiny, když zachránili další rasu z područí enlilů, ale cenou za toto vítězství byl život Aloise Vodičky, technika a pilota vesmírné lodi. Posádka se pomalu vzpamatovává z otřesu a plánuje další misi. Tentokrát je jejich cílem návrat domů (tedy s výjimkou Agy, ale ta se domů podívala v předminulém díle) na planetu Zemi, což všichni vnímají se smíšenými pocity, protože nevědí, co je tam čeká, a jestli vůbec domovskou planetu poznají.

Expedice Alois 84 musí splnit dvě důležité záležitosti. Najít Mrtvou schránku, která by je dovedla k dalším spojencům z řad lidí a plukovníku Batistovi, a pokusit se splnit přání ze seznamu, který po sobě zanechal Alois Vodička. Cestovní kancelář Do nekonečna a ještě dál připravila pro expedici ve složení Moravec, Gerasim, Amanda, Guiseppe, ještěrka Aga a sukra Lay-la (ex-lovec odměn, který nedávno obohatil posádku) výsadek v Havířově. Doktorka Danka se ujala úkolu pohlídat vesmírnou loď a dohlížet na zdárný průběh expedice z oběžné dráhy. Kolik nepříjemností by je mohlo potkat na trase Havířov–Ostrava–Praha, kde jejich nový status nikdo nezná a nepřátelé se po nich poohlížejí v jiných koutech vesmíru? Vzhledem k tomu, že mezi členy expedice nechybí František Moravec, nad odpovědí není třeba dlouze přemýšlet.

Sedmý díl série má trochu melancholický a nostalgický nádech. Členové expedice se snaží co nejlépe uctít dědka Vodičku a zároveň se vrací na planetu Zemi, která se změnila, a přece zůstala stejná. Zároveň se na obzoru objeví staří známí z předchozích dílů, což uzavírá jednu dějovou linku, ale zároveň otevírá jiné. Objevuje se víc nových a nečekaných otázek než odpovědí. V posledních dvou knihách se stalo trendem, že členové posádky mění svůj status ze single (šťastně nezadaný) na čerstvě ženatý/vdaná, a ani v tomto díle nechybí svatební obřad, ale také návštěva hřbitova.

Kristýna Sněgoňová si libuje v šokujících překvapeních a neustálém budování napětí. Jako už skoro tradičně do románu zařadila střílečky, bitky i zběsilé až šílené úniky. Čtenáři nebudou ochuzeni ani o Gerasimovy vtipné poznámky na manželský mezidruhový život a cákance lidské i mimozemské krve. Všechno autorka dokreslila hořkosladkou atmosférou z návratu i loučení nejen s Aloisem Vodičkou.

V sedmém díle série se boj proti Společenství příliš neposunuje, Kristýna Sněgoňová spíš připravuje půdu pro další díly. Rozvíjí jednotlivé postavy, jejich motivace a další plány. Celá série se chýlí celkem rychle k závěru, neboť osmý díl Operace Petragun se už vyklubal na svět.

Vydala: Epocha, 2022
Obálka: Jiří Arbe Miňovský
Ilustrace: Lenka Tarwari Jandová