Alžběta Bílková: Z kouře a kamene

Řady českých spisovatelek rozšířila Alžběta Bílková s románem Z kouře a kamene, který vyšel u nakladatelství Fragment. O čem její příběh je a jaké nástrahy a překvapení nabízí?

Osmnáctiletá Carys Obelová žije sama s matkou od chvíle, kdy od nich bez vysvětlení odešel její otec George. Vztah mezi nimi je napjatý, ale obě ženy se pokoušejí obstát po svém. Všechno se nečekaně změní jednoho večera, když je Carys sama doma. Na prahu jejich bytu se objevuje neznámý a umírající cizinec. Cael se stal obětí atentátu, než však zemře, musí předat svou magickou moc dál. Rozhodl se pro Carys Obelovou, aby napravil staré křivdy. Carys netuší, že do ní přešla moc Vládce Severu, pána kouře a kamene. Pokud přežije zkoušku, uloženou ostatními Vládci města Morigan, zaujme mocenské postavení mezi nimi.

Z kouře a kamene je první román od mladé české spisovatelky Alžběty Bílkové, která zvítězila v literární soutěži Hvězda inkoustu. Její příběh se odehrává ve fiktivním městě Morigan, kde žijí obyčejní lidé, ale i nadpřirozené bytosti za závojem, o kterých zbytek města nemá tušení. O vládu v nadpřirozeném Šerosvětě se starají čtyři vládci pojmenovaní vznešenými tituly, občas zvaní podle světových stran. Cael Marling byl starý přes tři století, když zemřel, a spolu s jeho postavením a mocí kouře a kamene získala Carys dědičnou paměť Caela i předešlých Vládců Severu. Vzhledem k tomu, že Caelova smrt nebyla nešťastná náhoda, ale úkladná vražda, není se čemu divit, že i Carys jde velice brzy o život.

Z anotace a počátečních stránek je znát, že román Z kouře a kamene patří do žánru young adult. Alžběta Bílková naštěstí svůj příběh náležitě vymazlila a vypilovala, takže se není třeba bát šílených milostných trojúhelníků, trubkovité hlavní (super)hrdinky a podobných zabijáků čtivosti. Carys je sympatické holka, která má trochu (pochopitelný) mindrák z toho, že ji všichni opustí. Silně ji ovlivňuje trauma ze zmizení otce, spoustu vztahových věcí však bere na svůj věk moc vážně. Tak vážně jako čtyřicítka se zoufale tikajícími biologickými hodinami. Se svou novou magií se musí sžít tak trochu za pochodu, ale rozhodně nepředvádí chování geniální supertalentované či supermocné postavy, jak se to v mnoha prvních knihách mladých autorů občas stává.

Své trable s rodičem mají i Ninette a Roan Marlingovi, potomci zesnulého Vládce Severu. Mezi důležité postavy patří i Mara, otrokyně nechvalně proslulé obchodnice s emocemi. Jejich vzájemné a neskutečně zamotané vztahy příběh velice obohacují a dělají z něj něco vysoce osobního. Zároveň ho se svým pohledem na život a jeho komplikace hodně přibližují pubertálním čtenářům.

Z kouře a kamene je příjemný a čtivý příběh, který ukazuje, že Alžběta Bílková se nebojí tvrdé literární práce a má potenciál. Se ctí dokázala využit zavedená klišé žánru young adult, a přesto nabídla nečekané zákruty a nepředvídatelná i šokující odhalení. Hlavní zápletka dospěla k úspěšnému závěru, ale osudy postav zůstávají otevřené. Možná bude moci někdy příště svůj příběh vyprávět Roan, Mara, nebo snad někdo jiný z města Morigan.

Vydal: Fragment, 2018
336 stran /269 Kč