Guillermo del Toro, Daniel Kraus: Tvář vody

Němá Elisa žije v malém bytě nad kinem a pracuje ve výzkumném středisku jako uklízečka. Její osamělý život se změní v okamžiku, kdy v práci odhalí tajemného vodního tvora, se kterým si vytvoří pouto. Jak dlouho se ale Elisa dokáže dívat na to, co mu ve středisku dělají?

Elisa kvůli svému postižení vždy stála na okraji společnosti. Vyrůstala v sirotčinci, kde se jí příliš pochopení nedostalo, a tak teď netouží po ničem jiném, než aby se objevil citlivý muž, který by ji zahrnul láskou. Nejbližšími osobami jsou jí kolegyně Zelda a postarší umělec Giles, který bydlí hned ve vedlejším bytě. Uklízení v utajeném výzkumném středisku není příliš vzrušující, alespoň dokud rutinní práci nenaruší tajemný tvor, jehož právě přivezli z Amazonie.

Elisu to k velké nádrži neustále táhne. Jako pouhá uklízečka má pochopitelně zakázáno projevovat zájem o experimenty či živé vzorky, tentokrát je však její touha spatřit tajemného šupinatého tvora s žábrami příliš silná. Snad díky její klidné povaze a neschopnosti vypravit ze sebe jediný zvuk ji vodní bytost nebere jako hrozbu. Elisa se za ním začne po nocích plížit, nosí mu vařená vejce, přehrává mu desky z gramofonu a učí ho znakovat některá slova. Brzy se v ní probouzí cit a Elisa už nemá sílu dál se dívat na to, jak výzkumníci tvorovi v jednom kuse ubližují.

Fantasy romance Tvář vody je zasazena do Ameriky 60. let. Hrůzu zde nepředstavuje jen studená válka, ale také netvoři, kteří žijí kolem nás. Román je propleten desítkami motivů, ale žádný není pořádně dotažen do konce. Najdeme zde například vztah člověka k přírodě, rasismus, problémy homosexuálů nebo snahu o rovnoprávnost žen. Každý si zde zkrátka přijde na své.

Především krátké kapitoly a střídání pohledů nutí číst dál. Příběh každé postavy je víceméně omezen na téma, které si s sebou nese. Za hlavní hrdinku se sice dá považovat Elisa, ale výrazně zapůsobí i například Strickland, prostřednictvím něhož se projevuje motiv násilí. Strickland, který měsíce lovil vzorek v deštném pralese a nyní je jeho zálibou ho mučit, představuje naprostý opak ke křehké Elise. Zajímavá je také Stricklandova manželka, která se po jeho návratu musí vzdát své nově získané svobody, stát se opět poslušnou ženou v domácnosti a ještě si zvyknout na to, že její muž už není takový jako před odjezdem.

Román Tvář vody vznikl podle stejnojmenného filmu, který získal mnoho ocenění včetně Oscara ze nejlepší film roku 2017. Do novelizace příběhu se pustil samotný režisér snímku Guillermo del Toro společně se spisovatelem Danielem Krausem. Odlišnosti v příběhu od filmové verze jsou zde patrné, avšak knižní podoba poskytuje více místa pro popsání psychologických procesů jednotlivých postav, navíc také lépe vysvětluje původ tajemného rybího muže. Osobně bych nejdříve doporučila podívat se na film, který zaujme především výraznou stylizací. Román následně prohloubí informace a prožitek těm, kteří si film zamilovali.

Tvář vody skrývá pod překrásnou obálkou čtivý, netradiční příběh nejen o lásce. Těžké sociální problémy střídá touha, vášeň či naděje. Je tu prostě od každého kousek. A to vše je doplněno několika nádhernými černobílými ilustracemi Jamese Jeana.

Vydal: Host, 2018
Překlad: Filip Drlík
352 stran / 349 Kč