Victoria Aveyardová: Křišťálový meč

Křišťálový meč je druhý díl fantasy série o Rudých a Stříbrných od Victorie Aveyardové. Podaří se Mare zachránit novokrevné? Podle předpovědi by měla Mare povstat sama, ale povstane doopravdy, anebo to bude pád?

Povstalkyně Mare a princ Cal unikli v minulém díle Rudá královna z Kostnice a Stříbrní jsou jim v patách. Rudí obyvatelé Norty mají po nástupu nového krále Mavena ještě přísnější podmínky pro život. Revoluce se blíží a Šarlatová hlídka bude u toho. Ani jeden z bývalých princů se Mare Barrowové nehodlá vzdát. Maven drží ve věznici Corros nejen Stříbrné, ale i novokrevné. Když to Mare zjistí, je odhodlaná vězně osvobodit. Chce to správné načasování, jinak by mohli vpadnout do jámy lvové. Ale nejdůležitější věc, kterou si Mare musí pamatovat, je, že každý může zradit.

Aveyard_Kristalovy-mecMare má v sobě hodně rozporuplných pocitů, které ke konci knihy čím dál víc sílí. Mare z prvního dílu zmizela a nahradila ji jiná. Stala se tváří revoluce, a tudíž ji chce dost lidí vidět mrtvou. Trápí ji promrhané životy při záchranných misích novokrevných. Když k tomu připočteme srdce, které se ozve, na sedmnáctiletou holku se toho hrne dost. Mare působí sobecky a nadřazeně, protože rozhoduje, koho zachrání, koho ne, a využívá lidi. Jelikož je tváří revoluce, nesmí zemřít a připadá si důležitější a lepší než obyčejní Rudí bez schopností. Kvůli tomu všemu přestala být sympatickou postavou.

Cal pomáhá Mare najít novokrevné dřív, než se k nim dostane jeho bratr, král Maven, aby mu politicky uškodil. Mezi Calem a Mare pořád přeskakují jiskry. Je realistické, že během všech těch záchranných akcích, výcviku novokrevných a dalších věcí okolo mezi nimi nerozkvetla velká romance. Maven se nezměnil, stále je zákeřný manipulátor. Cejch a vzkazy, které Mare od Mavena dostala, na něj seděly perfektně a dotvářely jeho postavu navzdory tomu, že se v příběhu objevil zřídkakdy.

Křišťálový meč je fantasy román plný akce, napětí a zvratů. Čtenář vše sleduje z pohledu Mare. Victoria Aveyardová psala popisněji a dílo doplnila myšlenkami hlavní hrdinky. Příběh začíná tam, kde skončil v prvním dílu. Bohužel prostřední část románu až tak zajímavá nebyla. První záchranné mise měly spád, ale potom to autorka omezila na věty, jestli protagonisté ten den letěli, nebo neletěli hledat novokrevné, a nechala děj plynout v Hnízdě, místě, kde se Mare schovávala s novokrevnými. Nečetlo se to špatně, ale trvalo to moc dlouho. Autorka ale vyprávění na konci vygradovala, takže čtenář bude napjatě čekat na pokračování.

Román bych doporučila čtenářům, kterým se líbí různé osnování revolucí a zvratů, a fanouškům Hunger Games, v Křišťálovém meči však najdou více nadpřirozena.

Vydal: CooBoo, 2016