Laurell K. Hamiltonová: Obsidiánový motýl

Literární recenze / 26.1.2012 /

Když se řekne Edward, fanouškům série o Anitě Blakeové se rozsvítí oči, protože vědí, že mohou očekávat svištění kulek, spoustu mrtvol a krve. Když Anita zvedne telefon a ozve se Edwardův hlas žádající splnění dluhu, drsná lovkyně upírů se může vsadit, že při jeho splácení si řádně zamaže ruce od krve, přežije-li vůbec.

Edward je nájemný vrah, lovec odměn, Anitin kamarád, ale také ten, jenž touží zjistit, kdo by ze souboje vyšel živý, kdyby se s Anitou postavili proti sobě. Anita dluží Edwardovi službičku, protože při poslední společné akci zabila jeho parťáka. Edward zve Anitu do Santa Fe, v jehož okolí někdo stahuje lidi zaživa z kůže, porcuje je a jejich vnitřnosti si odnáší s sebou jako trofeje. Po příjezdu do města však Anitu nejvíce překvapí „nový Edward“ hrající si na své legální a zákona poslušné alter ego Teda Forrestera a jeho vážný vztah se starosvětskou vdovou Donnou, matkou dvou dětí. Nicméně i malinko emocemi nasáklý Edward je stále ten chladný nájemný vrah, před nímž si ani jeho přátelé nemůžou být jistí životem. K zapeklitému případu si kromě Anity přizval dva kolegy sociopaty – na první pohled přátelského Bernarda a i na tisící pohled šíleného Olafa.

Anita tak v Novém Mexiku nejenže musí přijít na kloub podivným vraždám, vyhnout se sexuálním návrhům Bernarda a klidit se z cesty psychopatu Olafovi, ale také se vypořádat s místní vlkodlačí smečkou, které nepřinesla dárek, čímž ji smrtelně urazila, a upírskou vládkyní města, jež se považuje za aztéckou bohyni a nechá si říkat Obsidiánový motýl. Celou tu tíhu sedící Anitě na bedrech odlehčují hovory s Edwardem o milostných vztazích, kdy se jeden druhému snaží radit a rozmluvit ty současné. Přesto lze tento díl označit za nejméně „vztahový“, alespoň co se týče hlavní hrdinky, o Anitiných milencích Jean-Claudovi a Richardovi v něm najdeme jen pár zmínek. Neznamená to sice, že by Anitě jiní muži nedělali návrhy, ona si však nemíní začít s kýmkoli dalším, dokud nedořeší vztahy s těmi dvěma doma v St. Louis.

Obsidiánový motýl je zatím nejdrsnější a také nejakčnější ze všech dílů série. Laurell K. Hamiltonová tlačí na pilu, nevyhýbá se krvavým až drastickým scénám, při nichž má problém udržet obsah žaludku i na nepěkné pohledy navyklá hrdinka. Nebýt vyprávění v ich formě, čtenář by se strachoval i o ni. U knihy lze jen těžko odvracet oči a počkat, než scéna přejde, ale když bolestné situace musí Anita prožít, bylo by zbabělé si je alespoň nepřečíst. Autorka se jako už obvykle oddává podrobným až zbytečným popisům prostředí i postav. U těch nových jako Olaf, Bernardo či detektiv Ramirez sahá do hloubky, až má čtenář pocit, že je zná a ví, co od nich očekávat. Ženské postavy bohužel tu hloubku postrádají, upírka Itzpapaloth i Donna budou brzy zapomenuty.

Laurell K. Hamiltonová rázně zabrousila do hororového žánru a stvořila krvavou lázeň, v níž řádně vykoupala hlavní hrdinku. Závěr však bohužel vybočuje z klasických pravidel detektivky – aby čtenář mohl přemýšlet nad pachatelem, musí vůbec vědět o jeho existenci.

Čtenáři, již si stěžovali, že v několika posledních dílech šlo v sérii jen o jedno, mohou bez obav po Obsidiánovém motýlu sáhnout. Dokonce tak mohou učinit i ti, co předchozí knihy vůbec nečetli, protože tento příběh stojí na vlastních nohou a to málo potřebné z předchozích dílů pro pochopení dalších souvislostí autorka připomene.

V roce 2000 vyšel Obsidiánový motýl v USA jako první díl série o Anitě Blakové v pevné vazbě a i českým čtenářům ho takto připravilo nakladatelství Epocha, ono to bylo už i docela nutné vzhledem ke stále se navyšujícímu počtu stránek. Obálka laděná do symbolické obsidiánové zeleně po boku Anity představuje tahouna tohoto dílu – Edwarda. Změna překladu je patrná a až na nějaké drobnosti (taky vám špatňáci trhali uši?) jde o posun k lepšímu, od překladatelek jako fanynek série nehrozí špatné názvosloví či záměna postav.

Čekáte-li od série brodění se v hrdinčiných vztahových peripetiích, bude vám naděleno v množství více než velkém v dalších dílech. Tohle je totiž na dlouhou dobu poslední temná urban fantasy, následující příběhy jsou erotické paranormální romance, další výjimkou je až dvacátý Hit List, a na ten si v češtině ještě pár let počkáme.

Ukázka z knihy

Hamiltonová, Laurell K.: Obsidiánový motýl (Obsidian Butterfly)
Vydalo: Epocha; 2011