Je těžké být bohem – nejryzejší příklad tragických osudů romantického hrdiny

Kolik osudových ran a příkoří je schopen unést jedinec, pokud má navíc naprosto svázané ruce vyššími principy mravními, aby mohl plně využít veškerý svůj potenciál a dostupné zdroje, jimiž skrytě disponuje? A to navíc ve světě, ve kterém je pouze nastrčeným cizincem, kde má za úkol nezasahovat, pouze aktivně pozorovat?

Na toto a mnohé další etické otázky poukazuje bez příkras jedna z nejvýznamnějších knih druhé poloviny dvacátého století, legendární román Je těžké být bohem bratrů Strugackých.

Skupina historiků pocházející z vyspělé společnosti Země budoucnosti, kde byly již vymýceny všechny přízemní lidské vlastnosti a nedostatky a kde společnost funguje jako jeden velký symbiotický organismus v hojnosti a míru, působí na zaostalé planetě v období vrcholného středověku. Její obyvatelé jsou spoutaní bezcitnými a krutými pouty feudálního zřízení, v němž se teprve začínají objevovat první jiskřičky potenciálu možného humanistického vývoje k lepší společnosti. Tento vývoj se však podle směrnic pozemských průzkumníků nedá nikterak urychlit, pouze mohou dohlédnout na dodržování určeného směru.

Jedním z historiků je Anton, známý spíše jako don Rumata, člen významného a urozeného šlechtického rodu. Má za úkol dohlížet na dění v království Arkanar, v němž začínají krystalizovat zcela jasné znaky totalitního zřízení symbolizovaného vymycováním vzdělanosti Šedými patrolami dona Reby, hlavy Ministerstva ochrany trůnu. A nejen vzdělanosti! Vše, co se vymyká šedé průměrnosti, je pronásledováno, označováno za vlastizrádné a lidé bývají zavíráni, popravováni, a dokonce veřejně lynčováni. Antonovi nadřízení nechtějí o této hrozbě nic slyšet a neustále připomínají pravidla nevměšování se do přirozeného vývoje. Vše se změní až ve chvíli, kdy už je opravdu pozdě, kdy nečinnost dokoná tragické události v království Arkanar a ty dojdou do již nezvratného bodu.

Na hlavním hrdinovi je demonstrována tragičnost jednotlivce, který nemůže změnit dění kolem sebe, už jen z důvodu, že zásah by mohl mít dalekosáhlejší důsledky. Současně ukazuje destruktivní vliv okolí působící na charakterově čistého člověka.

Arkadij a Boris Strugačtí měli původně v plánu tuto knihu pojmout úplně jinak. Měla být lehká a zábavná. Měla být takovou odpovědí sovětské fantastiky na Tři mušketýry Alexandra Dumase, plná dobrodružství, šermířských soubojů a dobývání žen. Ovšem aktuální kulturní i společenské dění v Sovětském svazu v první polovině šedesátých let dvacátého století, kdy se slíbené „období tání“ začalo prudce vyvíjet úplně jiným směrem, vedlo k mrazivému vystřízlivění autorské dvojice a k razantnímu obratu celkového vyznění příběhu.

K věhlasu románu Je těžké být bohem navíc přispěl ještě jeden důležitý aspekt. Příběh je tak spektrálně hluboký, že může oslovit čtenáře různých preferencí. Své zalíbení v něm naleznou lidé různých věkových kategorií, kteří mají rádi fantastiku, filosofii, sociologii, politologii, či hledači čehokoliv dalšího, o čem se dá hloubat, anebo i milovníci klasického dobrodružného románu.

Nové vydání této knihy je opět opatřeno předmluvou Borise Strugackého poukazující na zákulisí vzniku a vývoje příběhu. Ve stejném duchu pokračuje doslov literárního vědce Vladimira Borisova ještě více zasazující odkazy do historického období vzniku románu. Kniha obsahuje i medailonky obou autorů a souhrn jejích díla od překladatele Konstantina Šindeláře. Tyto informace nejvíce ocení právě mladší čtenáři, kteří v době jejího vzniku ještě nebyli na světě. Stejně tak poslouží těm starším k oživení vlastních vzpomínek.

Vydal: Triton; 2023
Překlad: Konstantin Šindelář
Obálka: Renata Brtnická