Píseční červi Duny – odvěká válka směřuje ke konečné bitvě

Je vůbec možné nalézt alespoň jeden smířlivý bod příměří pro dvě odjakživa znepřátelené strany? Dá se najít alespoň jeden tón kompromisu pro dva úhlavní nepřátele? Anebo je jedinou možností na ukončení totální války, trvající kam až paměť sahá, úplné vyhlazení jedné nebo druhé strany?

Kralizec se dal do pohybu. Nesmírná armáda strojů nezadržitelně postupuje vesmírem s jediným jasným cílem, a to vyhladit veškeré stopy lidské rasy z vesmíru. Po dobitých a obsazených světech Rozptylu pomalu, ale jistě směřuje do srdce starého Impéria. Jediný, kdo se jim může alespoň pokusit postavit, je nové Sesterstvo v čele s Matkou velitelkou Murbellou. Ovšem už i Gildě a Iksanům, stejně jako ostatním, začíná sice pomalu, ale o to mrazivěji docházet fatální reálnost a původ nepřítele. V poslední zoufalé snaze se toto křehké lidské společenství připravuje na závěrečnou bitvu. Ovšem nikdo z nich stále netuší, do jaké hloubky působí infiltrace nepřítelovými Tvarovými tanečníky nového typu v jejich nejužších řadách.

Naproti tomu nekoráb Ithaka také nemá na růžích ustláno. Nestačí, že se nad nekorábem neustále vznáší hrozba objevení a zajetí nepřítelem, Duncan Idaho, Miles Teg a Sheeana musí řešit bezútěšnost psychického rozpoložení své posádky, které nepomáhá ani vzrůstající množství sabotáží strategických systémů plavidla. Odhalení identity pachatele nebo spíše pachatelů je na mrtvém bodu. Dříve, nebo později nastane situace, kdy Ithaka již nebude schopna unikat tachyonové síti pro její posádku stále neznámého Nepřítele, jehož spojenci se neustále nepozorovaně pohybují po palubách.

Ani Gilda není jednotná, jako to bývalo dříve, a mezi administrátory a kormidelníky dochází k prohlubování nepřekonatelné propasti kvůli nedostatku nadmíru drahého koření, tolik potřebného pro cestování vesmírem. Proto také administrátoři hledají u inženýrů planety Iks alternativní možnost v podobě navigačních přístrojů rozhodně překračující zákazy stanov Velké konvence. Tím se kormidelníci stávají nežádoucími a úplně odříznutými od veškerého dění v Gildě. Ovšem jejich síla není zanedbatelná a jejich čas, slovy Orákula času, ještě přijde. Jako by zde a nejenom zde někdo tahal za neviditelné nitky a pod heslem: ‚Rozděl a panuj!‘ připravoval půdu pro příchod a snadné vítězství nepřítele.

Autorská dvojice Brian Herbert a Kevin J. Anderson se v druhé knize závěrečné části jedné z nejvýznamnějších sci-fi ság v historii žánru sice snaží dostát svému slibu a vytvořit „ohromující velké finále,“ ovšem bohužel jim to úplně tak dobře nevychází. Knize Píseční červi Duny se nedá nepřiznat dobrodružství, akce, zvraty, zajímavé nápady a opisy, přesto kvalit mistra žánru Franka Herberta, zakladatele světa Duny, nedosahují ani zdaleka. To, co se ještě dalo tolerovat u předchozí knihy Lovci Duny, kde se jimi vyprávěný děj teprve rozvíjel, zde při zakončování začíná povážlivě zadrhávat. Přicházejí logické chyby v ději, někdy až nesmyslnosti, kterých by se Frank Herbert snad nikdy nedopustil. I konečné rozuzlení přichází příliš rychle po všech zbytečnou vatou vycpaných dějových liniích. Vše působí bohužel spíše jako cílená reklama na další knihy této autorské dvojice. Jejich tvorba by se dala přirovnat spíše k pásové výrobě než k vytváření uměleckých předmětů.

Na druhou stranu se nejedná o velký propadák a je jen na čtenáři, jestli chce znát oficiální konec celé série, anebo se spokojí s tím, že knihou Kapitula: Duna jeho milovaná série skončila. A pokud se rozhodne pro tu první variantu, dostane se mu mnoho zajímavých připomínek a narážek na události a dějové linky, které nejsou v základní dějové linii světa Duny nijak zvlášť řešeny. Tím se možná čtenář chytí na pomyslný háček a začne se zajímat o další příběhy vyprávěné oběma autory, které zahrnují další úseky dějin tohoto opravdu nadmíru fascinujícího světa. Frank Herbert se jim nevěnoval, protože pro jeho vyprávění nebyly krom zmínek o nich nijak zvlášť podstatné. Rozhodnutí je tedy opravdu na čtenáři samotném, obzvláště když ten pozorný opět nalezne i v této knize drobné jiskřičky vědomí mistra.

Vydal: Baronet, 2023
Původní název: Sandworms of Dune (2007)
Obálka: Emil Křižka