Strach je malá smrt přinášející naprosté vyhlazení.
Budu svému strachu čelit.
Dovolím mu, aby prošel kolem mne a skrze mne.
A až projde a zmizí, otočím se a podívám se, kudy šel.
Tam, kam strach odešel, nic nezůstane.
Zůstanu pouze já.“

Skalní fanoušci počítačových her si možná ještě pamatují na jednu z prvních realtimových strategií z roku 1992. Tu pod názvem Dune II. vydalo Westwood Studios. Filmoví fanoušci si pak jistě vzpomenou na ikonický film Duna Davida Lynche z roku 1984. V čerstvé paměti pak jistě vytane nedávná vzpomínka na loňskou vizuálně opulentní filmovou Dunu, kterou režíroval Denis Villeneuve. Jenže ani hra, ani filmy (a ještě několik dalších her a televizních minisérií) by nevznikly, kdyby Frank Herbert nenapsal román Duna (vyšel v r. 1965). Ten se dočkal dalších pěti pokračování z Herbertova pera a dalších dvou pokračování a dvou prequelových trilogií, jichž se chopil autorův syn Brian Herbert ve spolupráci s Kevinem J. Andersonem.

Příběh se odehrává ve vzdálené budoucnosti na pouštní planetě Arrakis, kam jako nový správce přilétá lord Leto Atreides se svou rodinou. Arrakis není jen tak obyčejná planeta, je totiž jedinou planetou ve vesmíru, na níž se těží vzácné „koření“. To prodlužuje lidský život, zlepšuje zdraví, a hlavně bez něj nelze provádět mezihvězdné cesty. A tak dělá „koření“ z Arrakis tu nejdůležitější planetu ve vesmíru. Jenže je to také velice drsná pouštní planeta, na níž kromě místních domorodců – Fremenů – žijí i obrovští píseční červi. Až doteď byla pod správou nelítostného rodu Harkonnenů, a ti své zájmy chtějí hájit dál. A nejen oni, ale i Kosmická gilda nebo záhadné sesterstvo Bene Gesserit. Začíná tak boj o Arrakis a o vliv v celém impériu.

Jenže sebelepší space opera se neobejde bez silného hrdiny. A tak na pozadí intrik v intrikách jiných intrik a plánech v plánech jiných plánů sledujeme přerod Letova potomka Paula Atreida ze šlechtického syna ve vůdce a válečníka. Duna není jen jedním z pilířů žánru, ale také nadčasovým románem, který se dotýká takových témat, jako jsou ekologie, náboženství či obětování jedince ve prospěch celku. I proto byla oceněna prestižními cenami Hugo a Nebula.

Pod režijním vedením Petra Gojdy (Blade Runner) se role narátorky zhostila Jana Stryková v roli princezny Irulán. Její hlas můžete znát z Mycelia či skvělé audioknihy Umina verze. Jana Stryková čte pouze úryvky z knih princezny Irulán, které uvozují každou kapitolu, a ve světle děje dalších dvou knih se její lehce ironický přednes může zdát trochu přehnaný. Je sice bezchybný a je pěkným protipólem k hlasu vypravěče, nicméně Irulán Paula Atreida rozhodně neadorovala a nemilovala tolik, jak by se z tónu interpretky mohlo zdát.

Hlavním vypravěčem a tahounem audioknihy je však držitel ceny Thálie Marek Holý. Ten se role vypravěče a vlastně i všech ostatních (ať už mužských, či ženských) zhostil na výbornou. Přestože je jeho přednes spíše civilní, dokázal pouhou změnou odstínu hlasu dodat nejen na dramatičnosti scénám, které si to zasloužily, ale také poetice fremenských písní a básní. Svým projevem se rozhodně vyrovná protřelým matadorům, jako jsou Otakar Brousek mladší či Martin Myšička.

Milým překvapením pro mě byla hudba, která svou pompézností a dramatičností vhodně doplňuje již tak skvělý zážitek z knihy. Zároveň však ve správnou chvil přechází do melancholických tónů, jež pěkně podbarvují lyrické části příběhu.

Spasitel Duny – na scénu přichází Jan Vlasák

Zatímco v našem světě uběhlo pouhých pět let, na Arrakisu jich písek a čas zavály dvanáct. Z kdysi opovrhované pouštní planety se stalo centrum nového impéria, kam směřují kroky poutníků z celého známého vesmíru, aby se poklonili Paulu Muad’dibovi a jeho setře Alie. Mohlo by se zdát, že Paulovo postavení je zcela neotřesitelné, ale staří nepřátelé nikdy nespí. Navíc do hry vstoupil nový hráč.

Genetičtí mágové z Bene Tleilaxu spojili své síly s čarodějnicemi z Bene Gesseritu a Gildou vesmírných navigátorů, aby rozvrátili Paulovu theokracii. Že se při tom neštítí oživit dávno mrtvého mistra šermíře Duncana Idaha? Inu, tím lépe. Politická hra bude o to zajímavější. Spiklenci mají ovšem ještě jednoho spojence. A to přímo v domácnosti božského vládce – Paulovu manželku Irulán, dceru bývalého vládce Shaddama, která svému manželovi trpce vyčítá, že s ní nechce mít děti. Příběh o politice a intrikách asi nenadchne každého, ale v podání skvělých interpretů dosahuje nejvyšších kvalit.

Markovi Holému, který v roli vypravěče znovu exceluje, sekunduje dlouholetý matador rozhlasových her Jan Vlasák. I on čte kanonické a historické texty na začátku kapitol. Přesto tato audiokniha nabízí posluchačům navíc jeden zajímavý zážitek. Režisér Petr Gojda úvodní záznam výslechu jednoho z mnoha kritiků Paulovy vlády pojal jako zvukovou nahrávku policejního výslechu, a to včetně šumu kazetové nahrávky. Tato úvodní část audioknihy perfektně ukazuje, jak by Spasitel Duny zněl, kdyby byl dvouhlasou četbou. V podání Jana Vlasáka a Marka Holého by to byl nevšední zážitek.

Děti Duny – Marek Holý potřetí a snad ne naposled

Paul Muad’dib zmizel kdesi v pouštních píscích a zanechal tu nejen stále zelenější Arrakis, ale také své děti Leta a Ghanimu. Džihád, kterého se Paul kdysi tak moc obával, dál spaluje vesmír a kněží zkorumpovaní mocí jeho odkaz světu také moc nenaplňují. Navíc i Paulova sestra Alia stále více naslouchá zlým hlasům ve své mysli. Možná Atreidovy potomky ochrání lady Jessica. Leto a Ghanima zdědili vize, schopnosti a zkušenosti nejen svého otce, ale všech svých předků. Jakou roli v jejich osudech sehraje slepý prorok, který se právě vynořil z pouště?

V audioknize Děti Duny kromě Marka Holého uslyšíme též hlas Zuzany Slavíkové (Soudné setry). Ta načetla úvodní části jednotlivých kapitol. Umím si ji představit i v roli stárnoucí Jessiky, ale režisér Petr Gojda se i v třetím pokračování Duny drží vytyčeného systému jednohlasé četby. Marek Holý tedy již potřetí ukazuje, jak skvělým je vypravěčem. Nejlépe je jeho umění slyšet ve chvílích, kdy v Aliině mysli promlouvá nejen ona, ale zároveň ironický hlas starého lorda Harkonnena. To je prostě koncert pro uši.

Těch více než padesát hodin na hřbetě Šaj-Hulúda je zatraceně skvělým posluchačským zážitkem a každému fanouškovi kvalitních audioknih mohu Dunu z produkce OneHotBook doporučit.

Duna
Vydal: OneHotBook, 2016