Spasitel Duny – příběh plný intrik a spiknutí

Svých výsad a moci se jednotlivci i skupiny vzdávají jen neradi a udělají vše, co je možné, aby svůj dřívější vliv získali zpět. A pokud to nejde přímo, je třeba vymyslet důmyslný plán. I to je jednou z hlavních myšlenek pokračování legendární Duny z pera Franka Herberta.

Příběh začíná dvanáct let po skončení děje kultovního románu Duna. Fremenská vojska se prohnala celým známým vesmírem ve svém neodvratitelném džihádu a zanechala po sobě nové náboženství, jehož nejvyšším správním orgánem je organizace Kvizarát a nejvyšším symbolem člověk-bůh Muad‘dib. Z planety Arrakis se stal nový střed Impéria s neustále proudícími zástupy poutníků hledajícími osvícení a spásu. Ekologické změny na planetě jsou v plném proudu a Duna se již začíná zelenat povrchovou vegetací a šumět tekoucí vodou.

Staré mocnosti, které ztratily svou moc, se ji snaží získat zpět ve velkolepém promyšleném spiknutí, jehož členy jsou zástupci Bene Gesseritu, Gildy a Tleilaxané. Dokonce se spiklencům pro své plány podaří dostat až k samotnému imperátorovi Paulu Atreidovi, skrze jeho oficiální manželku Irulán. Ta nemůže přenést přes srdce, že jí manžel odepřel to nejcennější, a to své dítě, dědice a zakladatele nové vládnoucí dynastie. Do jaké míry je tato skupina jednotná a jestli vyjde jejich plán se vzkříšením staronové figurky oživeného těla Paulovi blízkého Duncana Idaha, nyní gholy Hayta, je již součástí vyprávění.

Frank Herbert ve Spasitelovi Duny, o dost kratším příběhu než román Duna, rozehrává převážně psychologickou hru s různými mechanismy spiknutí a množstvím filozofických existenciálních úvah na téma předurčení, k nevyhnutelnosti vedoucích událostí a iluzornosti svobodné volby. Včetně mechanismů, které někoho dovedou přimět ke zradě.

Frank Herbert nechává jednat staré známé postavy jako i nové, kupříkladu Ctihodnou matku Gaius Helenu Mohiamovou, navigátora Gildy Edrika, tvarového tanečníka Tleilaxana Scytalea a princeznu Irulán stojící na jedné straně v křehkém spojenectví proti společnému nepříteli, respektive nepřátelům, přitom se každý snaží zpět urvat pro sebe co největší díl moci. Na druhé straně jsou imperátor Paul Muad‘dib, jeho Chani, věrný Stilgar a Paulova sestra Velekněžka Alia.

A přesně mezi nimi právě dar-nedar Duncan Idaho/Hayt, na jehož roli vše stojí i padá. Autor rozehrává až antickou tragédii, aby čtenáře provedl sice počtem stran krátkým úsekem děje, o to více však vybroušeným množstvím dějových zvratů, skvělou psychologií postav s filozofickými dialogy vloženými do jejich úst, které by se daly rovnou tesat do kamene.

Obzvláště přemýšlivý čtenář ocení právě brilantní spojení tohoto všeho ve vyprávění hlubokého příběhu směřujícího k nevyhnutelným tragickým událostem. Těmi si čtenář s postavami musí projít sám a sám se také rozhodnout, zda chce pokračovat čtením třetího dílu s názvem Děti Duny.

Vydal: Baronet, 2021
Původní název: Dune Messiah (1969)
Autor obálky: Emil Křižka