Bex Hoganová: Zmije

Tak trochu piráti, ale především chladnokrevní zabijáci – to je posádka pod velením Zmije. A mezi nimi Marianne, která není ochotná jen tak zabíjet.

Marianne se blíží osmnácté narozeniny – doba jejího Zasvěcení, kdy se přidá k Hadům a stane se tak právoplatnou členkou posádky. Jenže izolována na lodi nemá veškeré zprávy o dění na ostrovech. Když pak musí stvrdit domluvený sňatek s princem Torinem, začne vše více zkoumat, jelikož její otec, úřadující Zmije, nemá nikdy malé plány. Postupem času se dozvídá víc a rozhodne se svého otce zastavit všemi možnými prostředky, jen aby ostrovy nepadly do jeho krutých rukou.

Dříve se Dvanáct ostrovů muselo bránit útokům z Velkozemě, a tak král Východu jmenoval Zmiji a dal jí za úkol velet královské flotile. Zmije dovedla Dvanáct ostrovů k vítězství a získala tak respekt. Ke Zmiji se přidávali další, kterým se začalo říkat Hadi. Zmije a její Hadi se zodpovídali jedině králi, chránili Dvanáct ostrovů a byli velmi obávaní. Klid však netrval dlouho, rozhořela se válka mezi Východními a Západními ostrovy a Zmije byla vyslána proti králi Západu. Západní ostrovy byly poraženy a upadly do zapomnění. Stejně tak magie, která se na ostrovech vyskytovala, se s válkou vytratila. Nyní Zmije střeží vody Východních ostrovů a její pověst vyvolává u všech hrůzu.

S většinou postav je těžší se sžít, jelikož na ně čtenář kouká očima Marianne a zdají se vzdálené. Grace a Bronn jsou jediní z posádky, kteří mají k Marianne kladný vztah. Ačkoliv hrají v příběhu důležité role, Bex Hoganová jejich charaktery dostatečně nerozvinula. Přesto je Bronn nejrealističtější postavou z celého příběhu. V některých momentech však hrdinové nepůsobí moc přirozeně a někdy jde i postřehnout změna v autorčině psaní. Na začátku se Marianne jeví jako téměř normální holka se zájmem o ranhojičství, ale pak od poloviny příběhu se u ní objeví „superhrdinský“ postoj, což každého čtenáře nemusí nadchnout. Také vidí věci trochu naivněji a občas dělá ukvapená rozhodnutí. Především raná část vztahu Marianne s Bronnem mi přišla nestrojená a uvěřitelná, autorka pak čtenáře nezatěžovala s jejich sladkým obdobím.

Zmije je young adult fantasy s jistou dávkou násilí, ačkoliv se autorka v jeho popisu a ani v popisu soubojů moc nevyžívá. Bex Hoganová námět hezky vymyslela a zpracovala, dějové linky nejsou složité, přesto se vyskytne pár dobrých zvratů. Velmi zajímavě vytvořila Východní ostrovy, kdy má každý určité specifikum (např. Květinový ostrov, Mlžný ostrov, Černý ostrov atd.). V tomto díle dostal čtenář jen malou ochutnávku toho, co si pro něj autorka chystá ohledně Západních ostrovů a ztracené magie v dalším díle.

Příběh vypráví Marianne, a proto velkou část textu zabírají její úvahy, přemýšlení a vzpomínky. Ve zbytku textu jsou popisy a dialogy celkem vyváženy a atmosféra je spíše vážnější. Po přečtení anotace čtenář očekává akci a napětí, ale toho se úplně nedočká. Místo toho dostane dobrodružný příběh s mírným tempem, který se však dobře čte. Každému také nemusí sednout autorčin styl vyprávění (popis několika myšlenek, přechod v některých scénkách i jejich stylizace a změna atmosféry se lehce odlišují od „klasiky“) a nad některými skutečnostmi by se dalo pozastavit (např. Marianne trénuje s Grace na lodi, a přesto podle ní nemá její otec tušení, jak je dobrá, i když se dozví snad všechno).

Zmiji si každopádně užijí čtenáři young adult fantasy, kteří mají rádi dobrodružnější, trochu pirátské příběhy. V porovnání s románem Rebelové vln je Zmije méně divoká.

Vydalo: CooBoo, 2019
Překlad: Petra Miketová