Otomar Dvořák: Ďáblův klíč

Literární recenze / 18.4.2015 /

Ďáblův klíč Otomara Dvořáka je příběhem pasáčka Matěje a tajemného klíče. O pár staletí dřív, v časech kdy se střetával pohanský a křesťanský svět, se v povídce Syn řeky snaží splnit úkol biskupův družiník Ostoj.

Dvorak_Dabluv-klicV těžkých časech po třicetileté válce hlídá nerudnému sedlákovi stádo ovcí sirotek Matěj z Koněprus. Pátrání po ztracené ovci zavede pasáčka do skal Kotýru, kde chlapec ukradne mrtvému fextovi klíč, o kterém se domnívá, že mu pomůže k nalezení pokladu. Od té doby nabírá Matějův život nečekaný spád. Pátrá po něm tajemný cizinec v černém, jehož Matěj považuje za samotného ďábla. Naštěstí mu cestu zkříží lenivý mnich Bernát s tvrdohlavým oslem a později i vykutálený pražský student a podvodníček. Nesourodá trojice putuje do benediktinského kláštera Svatého Jana pod Skalou, kde byl měli najít vytoužený úkryt před nadpřirozenými nástrahami.

O několik staletí dříve, za časů divokých knížat a jejich udatných družiníků, roste na břehu Vltavy posvátný háj s pohanským obětištěm. V povídce Syn řeky se ho pokusí najít a zničit Ostoj, jediný přeživší z biskupovy družiny, kterého nepřátele nestihli zabít a ani divoká řeka Vltava si nevzala jeho život. Dočasný azyl najde u rybáře a jeho ženy. Právě ona by mohla být klíčem k tajemstvím jeho minulosti, pokud svou šanci na jejich odhalení nepromrhá svým fanatickým odhodláním.

Matěj, hlavní hrdina prvního příběhu, stojí na prahu dospělosti. Zatím si uchoval naivitu, prostotu a nekomplikovanost dětství. Zároveň v sobě skrývá touhu po lepším životě a děvčata ho rozhodně nenechávají chladným. Otomar Dvořák jeho příběh založil na lidové pověsti z okolí Českého krasu a zasadil jej do složitého období po skončení třicetileté války. Matěj prožívá smrtelně nebezpečné dobrodružství s hororovou atmosférou, která děsí o to víc, že se neodehrává kdesi na druhém konci světa, ale kousek za humny. Napětí pomáhá budovat i Matějova povaha (a víra prostého lidu) v nadpřirozené bytosti. V Ďáblově klíči se sice zhmotnělé myšlenky (magie) objevují a není problém narazit na nelidská stvoření či uctívače pohanských tradic přežívající v křesťanském světě, ale v mnoha chvílích je Matějovým největším nepřítelem jeho vlastní strach, kdy proti němu pracuje jeho představivost a kreslí děsivé věci. Občas nezbývá než čekat, co se z dané situace vyvrbí.

Ďáblův klíč rozhodně není čtení pro slabší povahy, které se vyděsí při každém šustnutí či zavrzání podlahy. Pro odolnější nabízí tu správnou hororovou atmosféru, poetické vykreslení prostředí a pár otázek na téma dobra, zla, víry a osobního boje člověka proti nepříznivým okolnostem.

Syn řeky je krátká, příliš svižná povídka, které vysloveně škodí minimum prostoru. Děj bez odboček spěchá od začátku do konce, ale autor mezitím zapomíná poskytnout čtenáři další informace. Závěrečné vyznění působí, možná úmyslně, záhadně a nabízí nejedno osudové vysvětlení. Na rozdíl od Matěje není šance se s Ostojem sžít a vytvořit si na něho osobní názor, protože neodhalí téměř nic o sobě kromě svého Plaváčkovského nalezení.

Ďáblův klíč od Otomara Dvořáka patří k hororové fantasy založené na lidových pověstech z území České republiky a rozhodně by neměla uniknout pozornosti pilných čtenářů. K čemu dovoz, když máme taková úžasná témata ve svém okolí.

Vydal: Nakladatelství Čas, 2015