Darynda Jonesová: První hrob napravo

Literární recenze / 3.11.2013 /

„Já jsem asi tak stejný médium jako mrkev!“ (s. 86)
Smrtka Charley Davidsonová nemá své poslání zrovna jednoduché.

Jones_Prvni_hrob

Charley je smrtka, ačkoli její nejbližší okolí ví jen to, že vidí duchy. Svému strýci, detektivovi z oddělení vražd, pomáhá vyšetřovat jeho případy, a mezitím předává vzkazy nebožtíků jejich pozůstalým a odvádí duše na „druhou stranu“. Pak jedné noci někdo zastřelí tři právníky obhajující podezřelého ve velmi komplikovaném případu vraždy a Charley tak má o práci postaráno. A čím hlouběji se zamotává do pavučiny nejnovějšího případu, tím více zjišťuje o muži, o němž se jí od dětství zdává.

Charley oplývá úžasným smyslem pro humor, který je sarkastický a břitký, jak je v urbankách u jejich hlavních hrdinek zvykem, je ale také inteligentní a správně černý, jak se na smrtku sluší a patří. Je samostatná, neohrožená a odhodlaná dosáhnout každého cíle, který si vytyčí. Jejím protějškem je Reyes Farrows, tajuplný přízrak, jenž ji pronásleduje nejen ve snech. V prvním dílu románu se o něm čtenář mnoho nedozví, protože jednotlivé odhalené dílky skládačky, již Reyes představuje, skoro nic neprozrazují a jen vzbuzují další a další otázky.

Román je napsaný v ich-formě z úhlu pohledu hlavní hrdinky, a to velice čtivým, příjemným stylem, díky němuž se stránky otáčejí samy. Vše je umocněno nepřebernými hláškami a vtipnými citáty, jimiž Darynda Jonesová uvedla každou kapitolu. Inteligentní smysl pro humor nejen hlavní hrdinky a různorodé, dobře propracované vedlejší postavy, z nichž nejedna překvapí, jsou dalšími plusy této knihy.

Jediným výraznějším negativem románu může být skutečnost, že se v příběhu během relativně krátké doby děje mnoho událostí a rozvíjí se poměrně velké množství příběhových linií – policejní práce, práce smrtky, průzkum ohledně přízraku, který hrdinku pronásleduje, umocněný náhledy do minulosti – doplněné samostatnými etudami, které prostě patří k všednímu dne takové normální smrtky. Čtenář se v množství zdánlivě nesouvisejících událostí může lehce ztrácet, na druhou stranu to ději jen přidává na akčnosti a napětí.

První hrob napravo patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co může knižní trh v žánru urban fantasy svému čtenáři nabídnout. Je svěží, vtipný, se sympatickou hrdinkou, sexy hrdinou, smrští žhavých scén i akce, tajemstvími a překvapeními, a to navíc bez všemožných nadpřirozených potvor, kterých je na knižním trhu přehršel. Jedinými jejich zástupci, s nimiž se na stránkách tohoto románu čtenář setká, jsou duchové. To je mezi horami upírů, vlkodlaků a démonů v jiných urban fantasy sériích velice osvěžující a neokoukané, protože duchařských urbanek na českém knižním trhu by se spočítalo na prstech jedné ruky.

Závěr románu přináší šokující zvraty, jimiž vyvrcholilo hned několik příběhových linií. A především odhalení, jež přináší linie ústřední mužské postavy, navnadí na další díl, kterého se už teď nemůžu dočkat.

Vydal Beta-Dobrovský, 2013