Darynda Jonesová: První hrob napravo
„Já jsem asi tak stejný médium jako mrkev!“ (s. 86)
Smrtka Charley Davidsonová nemá své poslání zrovna jednoduché.
Charley je smrtka, ačkoli její nejbližší okolí ví jen to, že vidí duchy. Svému strýci, detektivovi z oddělení vražd, pomáhá vyšetřovat jeho případy, a mezitím předává vzkazy nebožtíků jejich pozůstalým a odvádí duše na „druhou stranu“. Pak jedné noci někdo zastřelí tři právníky obhajující podezřelého ve velmi komplikovaném případu vraždy a Charley tak má o práci postaráno. A čím hlouběji se zamotává do pavučiny nejnovějšího případu, tím více zjišťuje o muži, o němž se jí od dětství zdává.
Charley oplývá úžasným smyslem pro humor, který je sarkastický a břitký, jak je v urbankách u jejich hlavních hrdinek zvykem, je ale také inteligentní a správně černý, jak se na smrtku sluší a patří. Je samostatná, neohrožená a odhodlaná dosáhnout každého cíle, který si vytyčí. Jejím protějškem je Reyes Farrows, tajuplný přízrak, jenž ji pronásleduje nejen ve snech. V prvním dílu románu se o něm čtenář mnoho nedozví, protože jednotlivé odhalené dílky skládačky, již Reyes představuje, skoro nic neprozrazují a jen vzbuzují další a další otázky.
Román je napsaný v ich-formě z úhlu pohledu hlavní hrdinky, a to velice čtivým, příjemným stylem, díky němuž se stránky otáčejí samy. Vše je umocněno nepřebernými hláškami a vtipnými citáty, jimiž Darynda Jonesová uvedla každou kapitolu. Inteligentní smysl pro humor nejen hlavní hrdinky a různorodé, dobře propracované vedlejší postavy, z nichž nejedna překvapí, jsou dalšími plusy této knihy.
Jediným výraznějším negativem románu může být skutečnost, že se v příběhu během relativně krátké doby děje mnoho událostí a rozvíjí se poměrně velké množství příběhových linií – policejní práce, práce smrtky, průzkum ohledně přízraku, který hrdinku pronásleduje, umocněný náhledy do minulosti – doplněné samostatnými etudami, které prostě patří k všednímu dne takové normální smrtky. Čtenář se v množství zdánlivě nesouvisejících událostí může lehce ztrácet, na druhou stranu to ději jen přidává na akčnosti a napětí.
První hrob napravo patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co může knižní trh v žánru urban fantasy svému čtenáři nabídnout. Je svěží, vtipný, se sympatickou hrdinkou, sexy hrdinou, smrští žhavých scén i akce, tajemstvími a překvapeními, a to navíc bez všemožných nadpřirozených potvor, kterých je na knižním trhu přehršel. Jedinými jejich zástupci, s nimiž se na stránkách tohoto románu čtenář setká, jsou duchové. To je mezi horami upírů, vlkodlaků a démonů v jiných urban fantasy sériích velice osvěžující a neokoukané, protože duchařských urbanek na českém knižním trhu by se spočítalo na prstech jedné ruky.
Závěr románu přináší šokující zvraty, jimiž vyvrcholilo hned několik příběhových linií. A především odhalení, jež přináší linie ústřední mužské postavy, navnadí na další díl, kterého se už teď nemůžu dočkat.
Vydal Beta-Dobrovský, 2013