Kim Harrison: Hodný, zlý a nemrtvý

„Pokud si opravdu myslíš, že T4 Andělský virus přeskočil čtyřicet generací rajčat a objevil se v úplně nové odrůdě jen kvůli tobě, požádám Piscaryho, aby tě před odchodem kousl. Tak nezemřeš, jenom se z tebe stane upír.“

Upírka Ivy vzala spolu s čarodějkou Rachel do pizzerie k Piscarymu i člověka – detektiva Glenna, ale panický strach z rajčat je v lidech hluboce zakořeněný. Ocitáme se totiž zpátky v Cincinnati, víc jak 40 let od Zvratu – doby, kdy čtvrtinu lidské populace vyhladil virus na biogeneticky upraveném rajčeti, čímž se vyrovnaly počty lidí a inderlanďanů – upírů, dlaků, čarodějů a skřítků. A ti se po staletích ukrývání před lidmi rozhodli vystoupit ze stínů.

Čarodějka Rachel Morganová je po odchodu z agentury IBA ráda za každý případ, který jí vydělá na zaplacení nájmu. Jenže vlkodlaci ji podvedli, když nezaplatili za nalezení ryby, kterou vlastně ani neztratili, a tak se Rachel rozhodne vzít případ z rukou kapitána Eddena z lidské agentury FIK. Má najít přítele sekretářky radního Kalamacka. Rachel sice cítí, že by mohlo jít o past, ale peníze potřebuje, a navíc si Sáru Jane oblíbila, když byla jako norek v kleci, tedy Rachel, ne Sára. Ale to už víte, pokud jste četli úvodní díl fantasy série Mrtvá čarodějka přichází.

Z pátrání po zmizelém příteli se nakonec vyklube mnohem komplikovanější případ sériových vražd čarodějů a Rachel se tak nejen znovu utká se starým známým Kalamackem a démonem, kterému dluží ještě odminula za záchranu života, ale i s nepřítelem nečekaným a mocnějším, ale to už si přečtěte sami. Ano, zase tu máme detektivku, a prozradit, kdo je vrah, by bylo pěkně nefér. Autorka si navíc i jako minule nechává některé odpovědi pro sebe, či do příštího dílu.

Detektivní příběh byl však první polovinu knihy jakoby v pozadí, spíše jsme se dozvěděli víc o Racheliných dosud neobjevených čarodějnických schopnostech, jejím vztahu k Nickovi, ale zejména o vnitřním boji upírky Ivy. Abstinující upírka je odjištěný granát hrozící každou chvíli vybuchnout, zároveň je ale zranitelnou holčičkou. Rachel ji proto nedokáže opustit a sehnat cvokaře pro upíry není jen tak. I silnému lze ublížit a kapitola s Ivy choulící se ve sprše je tak dost mrazivá. Ale vyburcuje Rachel k cestě za pomstou. Závěr knihy tak neskutečně letí a díky němu jsem ochotna odpustit autorce i ten pomalejší rozběh.

Vtipnou část románu opět zajišťuje malý užvaněný skřítek Jenks, ale i nová figurka upjatého detektiva Glenna, ať už provokuje Ivy či se rozplývá se nad sýrovou pizzou. Rachel je pořád stejná – tvrdohlavá, impulsivní a odvážná – a takovou ji máme rádi. Neví, kdy zavřít pusu, a nezastaví se před ničím – do obávaného záhrobí má někdy velice blízko. Trent je nevyzpytatelný a stejně tak Ivyin přítel Kist, u něhož netušíme, zda vyjíždí po Rachel jen tak pro zábavu, z příkazu Piscaryho či z vlastních záhadných úmyslů.

Americká autorka Kim Harrison znovu dobře upletla zápletku a konečně rozmotala i některé uzlíky z minulého dílu, zároveň však zanechala některé nové, čtenáři tak nezbývá než si počkat na další pokračování, které bude snad stejně dobře jako teď prosyceno humorem, akcí i komplikovanými emocemi hrdinů. Jak si Ivy a Kist poradí s nově nabytou mocí, co ztratí či získá Rachel svým spojením s démonem, uteče jí Nick? A  tak se my, co máme rádi humorné městské fantasy s detektivní zápletkou, už těšíme na další dobrodružství svérázné čarodějky Rachel Morganové.