V. E. Schwab: Gallant

Osiřelá dívka, tajemné gotické sídlo a zeď skrývající obrovské tajemství.

Šestnáctiletá Olivia Priorová dokáže odmalička vidět přízraky. Jejich napůl rozpadlá přízračná těla ji naštěstí už dávno přestala děsit a představují teď často její jediné společníky v jinak osamělém životě ve Škole pro nezávislé dívky Merilance. Olivia se sem dostala, když jí byly pouhé dva roky. O tom, že měla kdysi ještě docela jiný život, svědčí pouze deník patřící její matce. Zápisy v něm jsou s každou stránkou podivnější a končí varováním, aby se držela dál od Gallantu. Deník představuje to nejcennější, co Olivia má. Utíká k němu ve chvílích, kdy jsou k ní ostatní dívky kruté kvůli tomu, že nemluví a nezapadá mezi ně, kdy ji vychovatelky trestají za to, že není dost poslušná a vzpírá se jejich nesmyslným pravidlům.

Tak dlouho si Olivia přála, aby její rodiče byli naživu, aby o ni někdo stál, že nemůže uvěřit svým očím, když ji ředitelka dá přečíst dopis, který zničehonic do Merilance dorazil. Oliviin strýc Arthur Prior ji v něm zve do svého sídla. Chce po ní, aby přijela do Gallantu, kam by se však podle své ztracené matky nikdy neměla vracet. Jenže taková nabídka se neodmítá a představa rodiny je to jediné, na co Olivia dokáže myslet. Když však na místo dorazí, dozvídá se, že její strýc je již nějakou dobu mrtvý a Edgar s Hannah, kteří se o rozlehlý dům starají, ani Olivin bratranec Matthew ji sem rozhodně nepřivolali. Kdo tedy? Jaké s ní má plány? A jak se vším souvisí polorozpadlá zahradní zeď, ke které to Olivii podivně táhne?

Gallant svojí náladou připomíná filmy Guillerma del Tora nebo romány Neila Gaimana. A právě fanoušci Koraliny si knihu užijí asi nejvíc. Obsahuje nádherné ilustrace od Manuela Šumberaca a celkově je opravdu krásně zpracovaná, od obálky až po barevnou ořízku. Oficiálně sice spadá do kategorie young adult, ale ocení ji určitě i starší publikum. Autorka se v románu zabývá vážnými tématy osamělosti, smrti a touhy někam patřit.

Olivia se řadí mezi typické autorčiny hrdinky. Je tvrdohlavá, zvídavá a neskutečně odhodlaná přijít na kloub všem záhadám kolem sebe. Až do konce zůstala sama sebou, a to že nemluví, zde nebylo bráno jako věc, kterou je nutné zázračně „vyléčit“.

Vedlejší postavy zde naneštěstí tolik prostoru jako hlavní hrdinka nedostávají. Všichni ostatní, včetně enigmatického pána domu, kterému se Olivia bude muset nakonec postavit, zůstávají v podstatě jen načrtnutí.

Nejsilnější stránkou románu je bezesporu atmosféra. V. E. Schwab píše nádherným stylem. První polovina knihy je tak naplněna krásnou melancholií i drobnými detaily, díky kterým všechno kolem čtenáře skutečně ožívá. V momentě, kdy se věci dávají více do pohybu, se ale ukazují i slabiny celého příběhu. Zůstává příliš jednoduchý, což by nemuselo být na škodu, kdyby byl kladen větší důraz na postavy, kdyby do sebe všechny klasické motivy gotického románu lépe zapadaly, kdyby měl jasnější poselství.

Gallantu zkrátka něco chybí. Oceňuji poměrně netradiční konec i to, co má symbolizovat, ale nemůžu se zbavit pocitu, že tohle mohla být skutečně vynikající kniha, jen do ní ještě něco přidat. Je to škoda, ale i tak jsem si čtení dokázala užít. A všichni ostatní, kdo mají slabost pro záhadami opředené staré domy, rodinné kletby a nadpřirozeno, na tom budou jistě stejně.

Vydal: Slovart, 2022
Překlad: Romana Bičíková
Vazba knihy: brožovaná