V. E. Schwabová: Temnější tvář magie

Jeden z posledních mágů Kell dokáže díky své moci cestovat portály mezi světy obestřenými magií, a proto slouží jako posel vládnoucích rodů tří paralelních zemí. Jenže magie z dávno ztraceného temného čtvrtého světa si našla cestu do sousedních království a hrozí, že je zničí. Vítejte v Londýnech čtyř barev.

Kell je Antari, jeden z mágů, kteří se vyznačují dvoubarevnýma očima, z nichž jedno je zcela černé, a kteří dokážou cestovat mezi paralelními světy. Je adoptivním synem královského páru Červeného Londýna, o svých skutečných rodičích však nic neví – jeho vzpomínky na první roky života mu někdo kouzlem vymazal. Trápí ho neznalost vlastní minulosti i skutečnost, že pro své adoptivní rodiče navzdory své povaze, oddanosti, moci i službě království nikdy nebude znamenat tolik jako jejich vlastní syn, lehkomyslný a mezi poddanými oblíbený následník trůnu Rhy, jenž je pro Kella jediným skutečným přítelem.

Jednou z Kellových oblíbených kratochvílí je sbírání cenností a artefaktů z různých Londýnů. Tak se v Bílém Londýně dostane k černému kameni s nebývalou mocí pocházejícímu ze světa, jenž by dávno neměl existovat. Před těmi, kdo baží po kameni i Kellově životě, unikne do Šedého Londýna, v němž narazí na zlodějku Lilu, která mu kámen ukradne.

Kapsářka Lila žije v Šedém Londýně, tedy v našem světě za vlády krále Jiřího III., a sní o tom, že se jednoho dne stane pirátkou na své vlastní lodi. Umí se o sebe postarat, je pořádně drzá a udělá, cokoli bude potřeba, aby přežila. Nečeká, že se podivný cizinec, jemuž ukradla ještě zvláštnější kámen, objeví v jejím pokoji a bude žádat zpět, co mu patří. Lila se spolu s Kellem pouští do dobrodružství, po němž vždycky toužila, a spolu se rozhodnou kámen plný černé magie vrátit tam, odkud pochází.

Román Temnější tvář magie otevírá čtenáři bránu do světa paralelních měst, která všechna nesou jméno Londýn a jejichž přízviska značí, že se tato města od sebe už nemohou více lišit. Červený Londýn zaplavuje rudá záře řeky a magie je součástí každodenního života. Nehostinnému Bílému Londýnu, v němž je magie na ústupu, vládnou krutí sourozenci, dvojčata Athos a Astrid. Šedý Londýn je popelavým městem ve světě, v němž byla magie zapomenuta. A čtvrtý, Černý Londýn, je už jen součástí legend, město kdysi magie zničila. Tedy skoro.

Samotná města by se také dala považovat za hlavní postavy příběhu, čtenář je poznává stejně detailně jako Lilu, Kella, Rhye i dalšího Antariho Hollanda, čaroděje ve službách Bílého Londýna. Jsou to právě města, v jejichž křivolakých uličkách se Kell a Lila snaží ukrýt svým pronásledovatelům, která jsou nedílnou součástí jejich příběhu. Na každé stránce tak na čtenáře čekají popisy ulic a náměstí, zídek, střech, komínů i oděvů jejich obyvatel a porovnávání částí jednotlivých měst s jejich protějšky v podobě světů odlišných barev a atmosféry ovlivněné přítomností, či naopak naprostou absencí magie.

Příběh jako takový nevybočuje z hranic žánru ani se o to nesnaží. Cílem hlavních postav je dostat artefakt, kam patří, a uniknout přitom pronásledovatelům. Téma je tedy ohrané, ovšem právě prostředí, v němž se děj odehrává, a také postavy dělají z románu neobyčejnou young adult fantasy. Hrdinové se na první pohled zdají černobílí, skrývají však nejedno tajemství a postupně se otevírají, odhalují jednotlivé vrstvy svých osobností. Spolu s rychle ubíhajícím dějem, břitkými dialogy a zajímavým prostředím vynahradí čtenáři to, co mu může chybět na originalitě příběhu.

V. E. Schwabová na stránkách svého románu přináší zajímavě pojatý svět, akci i rychle ubíhající děj s několika překvapivými zvraty a nebojí se poměrně krutým způsobem prolít krev. Romance se čtenář nedočká, Temnější tvář magie je fantasy spíš klasičtějšího rázu, která spoléhá na prostředí, akci a postavy, ne na v posledních letech ve fantasy  literatuře pro mladší čtenáře tolik oblíbené milostné trojúhelníky. První díl má uzavřený děj, přesto autorka nechala několik otázek nezodpovězených. Odpovědí se snad dočkáme v druhém díle, jenž pod názvem Setkání stínů vyjde asi na konci dubna.

Vydalo: Argo, 2016