Adalyn Grace: Beladona

Mladá žena, co dokáže vidět Smrt, se ocitá v rodinném sídle plném záhad a vražedných spiknutí.

Signa Farrowová má v devatenácti letech na dosah bohatství, které jí zanechali její tragicky zemřelí rodiče. Za pár měsíců bude konečně moci rozhodovat sama o sobě a její život se od základů změní. Odmalička se o ni starali různí opatrovníci, z nichž většina měla zájem pouze o její dědictví a každý z nich skončil nehezky. Signa je totiž zřejmě prokletá. Dokáže vidět duše zemřelých, zatímco ona sama nemůže zemřít, a hlavně ji pronásleduje Smrtonoš, postava stvořená ze stínů, která si s železnou pravidelností chodí pro její blízké. A zanechává ji tak osamělou a přinucenou stěhovat se na nové nehostinné místo k dalšímu krutému příbuznému.

Po náhlé smrti tety Magdy dostává pozvání na panství Thorn Grove patřící rodině Hawthornů. Je uvítána překvapivě přátelsky a konečně má naději, že se jí dostane řádné výchovy a brzkého uvedení do společnosti. Samotná rodina je však v troskách a za rohem na ni číhá další tragédie. Signin strýc Elijah truchlí nad nedávnou ztrátou své manželky Lillian, která zemřela na podivnou nemoc. Nemoc, která nyní trápí i jejich dceru Blythe. Elijah se nestará o svůj podnik a pořádá pouze jeden divoký večírek za druhým. Signa má co dělat, aby se v takovém prostředí zorientovala, ale rychle v ní vzrůstá podezření, že Lillianino úmrtí nebylo přirozené a že někdo podává jed i Blythe. Aby však odhalila, kdo přesně za tím stojí, nezbyde jí zřejmě nic jiného, než uzavřít nebezpečné spojenectví se Smrtonošem.

Beladona v sobě dobře kombinuje prvky historické fikce, gotického románu a YA příběhu o dospívání a nalezení vlastní cesty životem. V první řadě jde však o paranormální romanci, která je možná trochu kontroverzní, ale rozhodně povedeně napsaná. Signa je mladá dívka, o kterou se už odmalička zajímá Smrtonoš, prastará bytost starající se o duše zemřelých. Jejich postavení by nemohlo být rozdílnější a nevyrovnanější, autorka ale naštěstí dokázala pojmout jejich vztah tak, aby dával smysl a rozvíjel se co možná nejpřirozeněji.

Pomáhá tomu i fakt, že Signa není žádná dáma v nesnázích, ale ani hned od pohledu přehnaně silná a sebevědomá hrdinka. Jde o dívku, která během příběhu hledá samu sebe a učí se dělat vlastní rozhodnutí a přijmout schopnosti, se kterými se narodila. Smrtonoš zase poměrně dost připomíná Luca z Neviditelného života Addie LaRue. Je stejně tajemný, charismatický a osamělý, ale o poznání méně krutý. Kniha je pak především o tom, jak si k sobě postupně nalézají cestu.

Beladona má ale co nabídnout i z hlediska atmosféry a zasazení celého příběhu. Panství Thorn Grove na stránkách ožívá jako místo plné záhad, duchů a nebezpečí. Při popisech nadpřirozena a různých přízraků, které Signa vidí, se autorka nedrží zpátky a přechází až do příjemně mrazivého hororového teritoria. Pátrání po pachateli ústřední vraždy dokázalo udržet moji pozornost až do konce, i když přiznávám, že většinu zvratů jsem dokázala pohodlně odhadnout předem. Samotný závěr mě ale příjemně překvapil. Nejedná se o otevřený konec v pravém slova smyslu, knihu lze bez problémů brát jako samostatný a uzavřený příběh, ale posledních několik stránek dokáže rozhodně spolehlivě nalákat na pokračování.

Vydalo: Yoli, 2023
Originální název: Belladonna
Překlad: Viktorie Košnarová