Matt Haig: Kluk jménem Vánoce

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč Santa jezdí na sáňkách, kde se vzala jeho červená čepice s bambulí a proč se vkrádá do domů komínem? V téhle knize najdete odpovědi na všechny otázky, které jste kdy o Otci Vánoc mohli mít!

Jedenáctiletý Nikolas dostal ve svém krátkém životě jen dva dárky – saně a vyřezaný tuřín. Především ten tuřín jako hračka za moc nestojí, dostal ji však od svých milujících rodičů, a proto je pro něj speciální. Co přišel o matku, živoří Nikolas s tátou v maličké chaloupce ve studeném Finsku. Jednoho dne se však jeho otec rozhodne odejít k severnímu pólu hledat elfy, protože za jejich nalezení je velká odměna. O Nikolase se v otcově nepřítomnosti stará nesnesitelná teta, která zničí i to málo, co mladý hrdina má. Jelikož se s tetou nedá vydržet, vydá se tátu hledat na vlastní pěst.

Nikolas na své cestě zažije mnoho dobrodružství, najde si nové přátele a o hodně let později také najde smysl svého života. Nikolas je na svůj věk dost odvážný a jeho dobré srdce nezakalily ani hrůzy, které ho doposud potkávaly.

Místy poněkud temný příběh ukazuje, že život Santa Clause nebyl vždy jen pohádkový, jak by se na první pohled mohlo zdát. Autor Matt Haig nevynechává okamžiky, které zlomí srdci nejen Nikolasovi, ale i mnoha čtenářům. Zároveň upozorňuje na důležitost přátelství a sílu odpuštění. A především velkému čtenáři pak přináší úlevu, že své místo na světě můžeme najít až v důchodovém věku.

Přestože u nás většinou dárky nosí Ježíšek, Santovi se děti ani dospělí nevyhnou, a proto se všem čtenářům na světě pokouší autor poodkrýt, jak mohla legendární postava vzniknout. Protože koho by napadlo, že ten kulatý červený Santa Claus byl jednou obyčejný vyhublý kluk, opuštěný a bez majetku? Typické prvky spojené se Santou se v textu objevují poměrně náhodně a občas jen zmínkou. Přesto se čtenář o Otci Vánoc dozví první poslední a v textu je ve výsledku zmíněno snad všechno – od jeho hlubokého smíchu až po vcházení do domu komínem.

Kluk jménem Vánoce se lehce zařadí mezi vánoční klasiku, ke které se jistě čtenáři různého věku rádi vrátí. Milý příběh plný hřejivých i smutných okamžiků totiž skvěle ukazuje, co je v životě nejdůležitější.

Podle románu vyšla před rokem i filmová adaptace od Netflixu s názvem Chlapec, kterému říkají Vánoce. FIlm byl částečně natáčen i u nás a hrají v něm například Maggie Smith nebo Sally Hawkins.

Vydalo: Argo, 2022
Překlad: Michala Marková