Vanessa Len: Jenom nestvůra

Málokteré dítě si chce hrát na padoucha a nejinak tomu bylo u Joan. V době, kdy si hrála na Supermana, jí babička řekla, že není hrdinou, ale nestvůrou jako ona.

Joan žije pouze se svým otcem, matka jí zemřela, ještě když byla mimino. Každé léto tráví prázdniny v Londýně u babičky z matčiny strany a čas s rodinou si užívá. Zrovna se chystá na první rande s kolegou Nickem, se kterým dobrovolničí v muzeu Holandský dům. Z následujících událostí se však vyklube noční můra, která je pouze začátkem příběhu ze světa, o kterém Joan nemá ani ponětí a kde se staré mýty stávají skutečností. Příběhu o nestvůrách, o jejich lovcích a legendě o neměnnosti časové osy.

Vanessa Len je australská autorka čínsko-malajského a maltského původu. Pracuje jako redaktorka v oblasti vzdělávání a podílela se na přípravě všech možných programů od výuky jazyků přes zdroje STEM až po profesionální vzdělávání učitelů. Vanessa je absolventkou Clarion Workshop v San Diegu a žije v Melbourne.

Děj románu Jenom nestvůra se odehrává v Londýně, v různých časových obdobích, ve kterých se Joan zrovna ocitá. Jak už název knihy i téma cestování časem naznačuje, nelze Joan považovat za veskrze kladnou hrdinku, protože čas na cestování si musí nejprve uloupit z života obyčejných lidí. Ale snaží se, co jí síly stačí. Joan patří k jedné z několika nestvůřích rodin, každá z nich má ještě nějakou zvláštní schopnost a v nestvůřím světě i různou vážnost. Mají svého panovníka, zákony a výkonnou moc, která dodržování zákonů kontroluje.

Další důležitou postavou v příběhu je Nick, který představuje Joanin protipól. Partnerem při řešení problému se stává Joanin vrstevník Aaron z jiné nestvůří rodiny a Joanina sestřenice Ruth.

Jenom nestvůra je navzdory často zpracovávanému tématu cestování časem velmi originální, Vanessa Len má jeho zákonitosti vyřešené do posledního detailu. Již méně šikovné je chování hlavní hrdinky, která se nesmyslně vrhá do situací ve světě, o kterém nic neví, a ještě diriguje ostatní.

Příběh je velmi čtivý, ale spojitosti s řešeným hlavním problémem se vynořují zvláštně. Závěr knihy se také tváří, že autorka vyřešila vše, co se vyřešit dalo, ale to, proč se všechno událo a kdo za tím stojí, se čtenář nedozví. Ani autorka neponechala v závěru žádnou vějičku. Snad se vše vyřeší v dalším pokračování, které má v originále vyjít příští rok v létě pod názvem Never a hero. Celkově autorka prozatím plánuje vydat tři díly.

Vydalo: CooBoo, říjen 2022
Obálka: Eevien Tan
Počet stran: 400