Démon z lesů – povídka v grafickém provedení

Leigh Bardugo uhranula čtenáře příběhy ze světa Grišů a každá novinka od ní je netrpělivě vyhlížena. Když oznámila vydání staré povídky z roku 2014 v komiksové podobě, propukla u všech fanoušků vlna nadšení. A čeští čtenáři se mohli radovat dvojnásob, protože nakladatelství Fragment komiks vydalo zhruba tři týdny po originálu.

Alexandr, později známý pod přízviskem Temnyj, neměl lehké dětství. V raných dobách byli všichni grišové lovnou zvěří, a on tak byl spolu s matkou nucen prchat z místa na místo, nikde se příliš dlouho nezdržovat a nevytvářet žádné vazby. Když se ale pod falešnými jmény rozhodnou zůstat jednu zimu v odlehlém táboře grišů, věci se změní.

Temnyj (Darkling, pokud čtete autorčiny knihy v originále) patří beze sporu k jedněm z autorčiných nejlepších postav. Rozhodně je to morálně šedý hrdina a sledovat alespoň tento drobný střípek z jeho minulosti, která ho pomáhala utvářet do podoby, v níž ho čtenáři znají z trilogie Griša, bylo fascinující.

Temnyj – zde jako chlapec Eryk – velmi záhy zjistil, že strach dělá s lidmi i griši hrozné věci a nutí je ke strašlivým činům. Zatím je to pořád hodný hoch, do značné míry naivní, ale události mu nedovolí, aby takový zůstal na dlouho. Ze starostlivého ušáčka Eryka se tak pomalu stává chladnokrevný a vypočítavý mladík, v němž už není tak těžké vidět budoucího velitele Druhé armády. Právě tento kontrast mezi tím, jak se Eryk zpočátku snaží bojovat s temnotou v sobě (v mnoha významech toho slova), a tím, jak jí později podléhá ve snaze činit vyšší dobro, je tím, co jeho postavu činí komplexní a uvěřitelnou. Zároveň ale Démon z lesů ukazuje, že v něm už od relativně útlého věku bylo cosi krutého.

Za výtvarnou stránku komiksu je zodpovědná Dani Pendergast, která českým čtenářům není doposud známá (na svém kontě má prozatím tři knihy v zahraničí). Její kresba není nijak experimentální – sází na jednoduché linie i barvy (zdaleka nejpropracovanějším obrázkem je jednoznačně obálka). Panelům chybí výraznější stínování, šrafování nebo hra se světlem. Styl Dani Pendergast je relativně strohý, zároveň však čistý a přehledný, díky čemuž je vhodný i pro ty, kdo komiksům běžně neholdují. I tak se jí podařilo skrze mimiku postav navodit příjemně hutnou a tíživou atmosféru, kterou příběh z pera Leigh Bardugo má.

Démon z lesů je dalším příjemným doplněním Grishaverse (stejně jako například útlá knížečka The Lives of Saints, která vyjde v překladu v listopadu u nakladatelství Fragment) a fanouškům díla Leigh Bardugo by komiks neměl ujít – obsahuje totiž vše, v čem je autorka tak silná. Dobré postavy a úderný příběh s jistou dávkou tragičnosti, která z něj dělá hořkosladké počtení, co zanechá ve čtenářích stopu.

Vydal: Fragment, 2022
Překlad: Dana Chodilová
Počet strana: 208