Leigh Bardugo: Bouře a vzdor (Griša 2)

Světlonoška Alina Starková, kterou chtěl vůdce griš Temnyj využít k ovládnutí Ravky, uprchla a touží po novém, obyčejném životě. Jenže Temnyj jejich souboj přežil a hodlá světlonošku za každou cenu najít.

To se mu také podaří, takže se Alina společně se svým přítelem a láskou z dětství Malem ocitá v zajetí na pirátské lodi. Tentokrát ale Temnyj nepotřebuje pouze Alinu, ale také Mala, který patří k nejlepším stopařům v celé Ravce. Dá mu ultimátum: buď Mal najde bájného mořského draka, z jehož šupin chce Temnyj vytvořit pro Alinu druhý umocňovač, nebo Alinu bude mučit a možná ji i zabije. Mal už našel bílého jelena, který byl také považován pouze za legendu, tak se pouští i do pátrání po mořském drakovi… Jenže tohle všechno je pouze začátek.

Alina nikdy nechtěla být světlonoškou, kterou každý využívá pro své záměry a manipuluje s ní. Toužila po obyčejném životě, takže je po většinu času ze své úlohy podrážděná, nespokojená a vynervovaná. Na druhou stranu se konečně sžila se svou výjimečnou mocí a nehodlá se jí vzdát, i když cítí, že ji moc mění k horšímu. Navíc v nejnevhodnějších chvílích vidí Temnyje. Zbláznila se, nebo Temnyj přišel na způsob, jak jí na dálku proniknout do myšlenek? A aby toho nebylo málo, odcizila se Malovi, který nedokáže pochopit její potřebu bojovat za Ravku a používat svou moc.

Mal je hezký, milý a schopný, bohužel tyhle povahové rysy jsou patrné pouze na začátku knihy. V Bouři a vzdoru mezi ním a Alinou panuje značné napětí, vzniká plno nedorozumění, navíc na Alinu žárlí. Nic z toho mu u čtenářů plusové body nezíská. Ve své podstatě je to hodný kluk, ale vedle mnohem výraznějších a charismatických mužských postav, jako je Temnyj nebo Nikolaj, působí ploše a bezkrevně.

Objevují se také nové vedlejší postavy. Třeba kapitán pirátů Sturmhond. Ten sice působí někdy až příliš sebevědomě, lehkovážně a nafoukaně, ve skutečnosti ale skrývá víc než jedno tajemství. Nebo dvojčata Tamara a Tolja, členové Sturmhondovy posádky a jeho věrní pobočníci. Setkáme se i s postavami z prvního dílu, například s grišou Žeňou, kterou Alina považovala za svou přítelkyni, než zjistila, že jí lhala, dále s tichým grišou Davidem nebo krásnou Zojou. Škoda jen, že většina vedlejších postav tu hraje druhé (nebo i třetí) housle. Nejvíc patrné je to u Temnyje, protože o něm se nedozvíme prakticky nic nového, a zrovna jeho postava by si zasloužila pořádně propracovat. Nezbývá než doufat, že si autorka nějaké překvapivé informace o Temnyjovi schovává do posledního dílu.

Leigh Bardugo píše lehce a čtivě. Na rozdíl od prvního dílu Světlo a stíny má Bouře a vzdor svižný rozjezd, takže není problém se začíst a nechat se příběhem pohltit. Pak se sice tempo vyprávění zase trochu zpomalí, ale i přesto se dá kniha přečíst na jeden zátah. Bouře a vzdor totiž přinesla napětí, pár skutečně překvapivých odhalení a zvratů, akci, násilí i pár úmrtí. Nechybí ale ani trochu humoru a romantiky.

Problémem knihy zůstává pouze zašmodrchaná romantická linka. Milostné trable Aliny sice trochu ustoupily do pozadí, ale pořád se příběhem prolínají. Navíc se do propletence mezi ní, Malem a Temnyjem zamotal ještě princ Nikolaj, takže z potencionálního trojúhelníku už je čtyřúhelník.

Alina ani Mal nepatří mezi nejsympatičtější postavy, i když ve většině případů dokážete pochopit, jak se cítí a proč se chovají tak, jak se chovají. Jediné momenty, kdy byste jim ale oběma nejradši vrazili facku, jsou ty, kdy jsou pohromadě a řeší svůj nejasný vztah. Ten se točí v kruhu plném tajemství, pochybností, žárlivosti a nedorozumění. Jedná se přesně o ten druh naivního a dětského vztahu, na který si tolik autorek potrpí a tolik čtenářů (mě nevyjímaje) ho nesnáší. Také finále není tak akční a epické, jak bych si představovala, takže doufejme, že si Leigh Bardugo pořádné vyvrcholení šetří do závěrečného dílu.

Bouře a vzdor netrpí syndromem druhého dílu. Vlastně je lepší než první díl Světlo a stíny, protože kniha přinesla propracovaněji, akčnější a napínavěji příběh. Na rozdíl od prvního dílu také končí velmi otevřeně a nechává osudy většiny postav nevyřešené, takže je ten správný čas pustit se do závěrečného dílu Zkáza a naděje a zjistit, jak to se všemi dopadne.

Vydal: Fragment, 2017
Překlad: Julie Žemlová
384 stran / 349 Kč