Rod draka: oblíbení stříbrovlasí dračí páni se vydali na sólovou jízdu

Monumentální železný trůn v dobách největší slávy, obří draci a plejáda postav jednoho z nejoblíbenějších rodů ze Hry o trůny. V novém seriálu HBO se diváci podívají do Západozemí cca 200 let zpět – před počátek neblahé historie zaznamenané v jednom z nejúspěšnějších literárních a televizních počinů.

Úvodní skladba Ramina Djawadiho, místa jako Rudá bašta nebo Dračí kámen, to vše zpočátku vcelku příjemně hraje na nostalgickou notu. Posléze přijde malé ochlazení, a sice absence rozmanitosti, na niž byli diváci původního seriálu zvyklí. Tvůrci Miguel Sapochnik a Ryan J. Condal se věnují převážně rodu Targarienů, nezavedou diváky na ledový sever ani rozkvetlý exotický jih. Ovšem tentokráte mají předlohou méně svázané ruce v detailech – kniha Oheň a krev George R. R. Martina je více méně spíše suchá kronika.

Postavy nemusí zaujmout ihned, divák nemá možnost si ihned škatulkovat ty hodné, krásné nebo sympatické, ani ty zlé nebo vychytralé. Naopak, motivace a povahy aktérů se vyvíjejí a odhalují postupně, což je oproti Hře o trůny hodně zajímavá změna. Výprava je velkolepá, nikoli však romanticky květnatá (střídmější zdobnost, chladnější prostory, těžší vozy), takže skutečně dává znát, že se vše odehrává hlouběji ve fiktivním středověku.

Ačkoliv jde o seriál americké produkce, hemží se britskými herci. Jim vévodí rozpačitý, avšak velmi uvěřitelný král Viseris I. v podání v Británii cenami ověnčeného Paddyho Considinea. Jeho proměna z milujícího a mírumilovného, ale místy bezradného krále v nemocného starce, který vzdoruje smrti, je dechberoucí, v nejtěžších momentech se dá Considinův herecký výkon považovat za jeden z nejvíce emotivních v celém seriálu. Jeho dceru, princeznu Rhaenyru, uvedla do života nejprve snaživá Milly Alcock, která až na pár scenáristicky hluchých míst působila přesvědčivě, v polovině seriálu a v situacích, které si mladičká princezna nikdy nepřála zažít, ji vystřídala zdánlivě chladná Emma D’Arcy. Třetí zásadní postavou je princezna a králova mladičká manželka Alicent Hightower. Obě její představitelky – jak mladší Emily Carey, tak starší Olivia Cooke – také předvedly slušné herecké výkony a proměna nesmělé dívky v ambiciózní vladařku je tak sice předvídatelná, ale uvěřitelná.

Největším tahounem i nejvýraznějším jménem Rodu draka je bez pochyby Matt Smith, známý především jako třetí Doctor Who, který ztvárnil neblaze proslulého králova mladšího bratra Daemona Targaryena. Ovšem ještě lepším padouchem je nenápadný, ale správně vtíravý Matthew Needham v roli našeptávače Laryse. Zajímavý především do budoucna bude určitě Ewan Mitchell (zazářil už v historickém seriálu Poslední království) jako ukřivděný i ambiciózní a patrně nejmladší dračí jezdec Aemond Targaryen, ale i Tom Glynn-Carney coby jeho sourozenecký protipól – bouřlivý Aegon II. Targaryen. Oba jsou potomky krále Viserise I. a Alicent, takže o průšvih pro Rhaenyru je zaděláno.

Právě co se potomků i dalších příbuzných týká, na jejich příbuzenský vztah či povahu je zpočátku kladen jen malý důraz a divák se v jejich záplavě a podobnosti může poměrně snadno ztrácet.

Zvratů není mnoho, děj není ani prošpikovaný velkolepými bitvami, ovšem když už se nějaká větší akce objeví, jde o celkem solidní podívanou. Ať už jde o zpupného Daemona v boji s Krmičem krabů, nebo o velkolepý střet dvou draků s jejich pány na hřbetě. Nejdrsnější scény si však přivlastnily ženy a jejich nelehká úloha rodiček, což nemusí sedět každému, ale objeví se i pár šokujících momentů zcela jiného ražení.

Ač kvůli poněkud chladnějším postavám seriál Rod draka možná zpočátku vyvolával trochu více emocí, než nabízí, závěr řady je skutečně působivý a pokračování si rozhodně zaslouží.

Domovská stanice: HBO
Země původu: USA