Přinese světlonoška Ravce Zkázu nebo naději?

Temnyj zvítězil a zmocnil se trůnu v Ravce. Alina se ukrývá v podzemí Bílé katedrály, víceméně uvězněná Aparátusem a jeho přívrženci, kteří ji považují za svatou. Přišla o svou moc světlonošky, ale přesto plánuje, jak se z podzemí a moci Aparátuse dostat a najít ptáka Ohniváka. Protože pouze třetí umocňovač může jí i celé Ravce dát naději, že se dokáže postavit Temnyjovi – a snad ho i přemoci a znovu vrátit do země mír.

Alina přežila, ale jen tak tak, je slabá a nemocná, a navíc v podzemí nemůže používat svou moc světlonošky. Ví, že odsud musí uniknout a pokusit se najít korunního prince Nikolaje Lantsova, i když netuší, jestli přežil. A taky najít bájného Ohniváka a nechat si z něj vyrobit třetí umocňovač. Navíc se pouští do nebezpečné tajné mise – špehovat Temnyje prostřednictvím jejich pouta, které jim umožňuje komunikovat na velkou vzdálenost. Dokáže ale Alina manipulovat s Temnyjem, který je mnohem starší, zkušenější a prohnanější než ona?

Ani její vztah s Malem není bez problémů. Ten ví, že Alina byla zrozena k tomu, aby se stala královnou, takže se nemůže zahazovat s obyčejným klukem. Raději se jí vyhýbá, protože k ní stál něco cítí. A Alina k němu, protože ji jeho mlčení a odtažitost ubližují, i když i ona si uvědomuje, že jejich cit nemá v této neklidné době šanci.

Mal dospěl, stal se vojákem a konečně přestal na Alinu žárlit, protože si uvědomuje, že ona je živoucí světice. Setkáme se zde i s dalšími vedlejšími postavami: dvojčaty Toljou a Tamarou, zohavenou krejčí Žeňou, grišou Davidem, krásnou a protivnou grišou Zojou, starou a mocnou grišou Baghrou i novými postavami. Většina z nich má ale bohužel v příběhu jen malou roli, což je škoda, protože třeba minimálně Žena by si svůj vlastní příběh zasloužila.

Samozřejmě nechybí ani hlavní záporák Temnyj, ale stejně jako v předchozích dílech i on se zde vyskytuje sporadicky. Na druhou stranu autorka čtenářům konečně prozradila něco o jeho minulosti i osobnosti, přesto je strašná škoda, že zrovna jemu nevěnovala mnohem víc prostoru (a nepíšu to jen proto, že mám pro něj nepochopitelnou slabost), protože Temnyj je zdaleka nejzajímavější a nejkomplexnější ze všech postav.

Leigh Bardugo píše lehce a čtivě, takže Zkázu a naději přečtete za den nebo dva. Děj se vyvíjí spíš pomaleji, ale postupně nabírá na obrátkách, takže v něm nechybí akce, nebezpečí, úmrtí i překvapivá odhalení a zvraty a samozřejmě trocha romantiky.

Zatímco dilogie Šest vran a Prohnilé město by klidně mohla být zařazena do literatury pro dospělé, trilogie Griša je typickým produktem young adult literatury. Nemůžete se zbavit pocitu, že děj klouže jen po povrchu, příběh nevyniká promyšleností, některé věci jsou v něm nedotažené, nad jinými rovnou můžete obrátit oči v sloup a hlavní hrdinové mají tendence být mnohdy pěkně otravní.

Zkáza a naděje přinesla důstojný závěr celé trilogie Griša. Ta sice nepatří mezi to nejlepší, co young adult literatura nabízí, ale pokud chcete čtivý, chytlavý a nenáročný příběh, okořeněný prvky z ruské historie a kultury, po Griše klidně sáhněte. Ve Zkáze a naději jsme se dozvěděli, jak to s Alinou, Malem, Nikolajem a Temnyjem dopadlo, ale to neznamená, že se autorka se svým fantaskním světem rozloučila. Naopak, už v říjnu 2018 vyjde v češtině sbírka povídek Trnitá řeč, která přinese příběhy inspirované klasickými pohádkami. A v originále vyjde v roce 2019 první díl nové dilogie King of Scars, v níž bude hlavní roli hrát Nikolaj Lantsov. Jen nezbývá než doufat, že se v nové trilogii Leigh Bardugo bude držet spíš stylu a způsobu vyprávění ze Šesti vran a Prohnilého města. Každopádně ti, kdo si tento svět oblíbili stejně jako já, se mají na co těšit.

Vydal: Fragment, 2018
Překlad: Julie Žemlová
344 stran / 349 Kč