VALGIR – cesta za svobodou severu začíná v poušti

Severským světem Ilusie už po staletí znějí legendy. Tou nejznámější je píseň o Valgirovi, hrdinovi, který jako první sjednotil klany a dal seveřanům vlastní zemi a svobodu. Jak to ale bylo doopravdy?

Valgir se narodil v pouštním městě v Paworu, vcelku vážené ženě severského původu. Od dětství byl fascinován rytířským řádem Egidy a jako mladík divoké povahy prožil nejedno dobrodružství. Hodně z nich neskončilo právě šťastně a dlouho na sebe nenechaly čekat ani osobní tragédie. Do řádu se Valgirovi sice vstoupit nedařilo, nicméně získal velmi cenné zkušenosti v drsných pouštních válkách, které později zužitkoval právě ve své domovině. Nebojácný mladík s pohnutou minulosti se nebojí riskovat a na severu na sebe strhává pozornost každého, kdo slyší na slovo Alateya. Boje v zamrzlé krajině jsou ještě krutější než ty v písečných dunách. Ovšem na ten, který zuří v hrdinově nitru, žádná taktika nestačí.

„Probůh, dočkáme se kromě osobních útoků něčeho konkrétního?“ vyletěl jsem a kašlal na to, že se mi Ranulf snažil naznačit, ať raději mlčím. „V rychlosti si probereme, kdo s kým spí, kdo už s kým nespí a proč, kdo se kde narodil a jestli se v dětství pomočoval. Když to zvládneme rychle a bez dlouhých, dramatických pohledů, můžeme si pak ušetřit vaše teatrální výstupy a dobrat se meritu věci. Kolik nás bude stát mír, Jogane? Chceme si spočítat, jestli nakonec nebude dražší než válka.“ (str. 376)

Milada Střítezská se vrátila do světa Ilusie tím nejlepším možným způsobem: po třech románech ze „současnosti“ se vydala na samý začátek a bájí o Valgirovi vysvětluje mnohé okolnosti i motivace hrdinů, kteří mnohdy umírali s jeho jménem na rtech. Je to příjemná změna a pro čtenáře, kterým se nechtělo naskakovat do rozjetého vlaku, výborná příležitost začít od úplného začátku. Nehrozí výraznější vyzrazování budoucího děje, naopak všechny politické i jiné záležitosti dostávají svůj prvopočátek a řád.

„Období krize říše je zapříčiněné lidmi, ne bohy nebo pohyby hvězd.“ – Velmistr

Velmi osvěžující je změna vypravěče. Je jím sám Valgir a celá kniha je vyprávěna v ich-formě. Pro autorku to byl velmi odvážný krok. Dokázala vytvořit hrdinu z masa a kostí, muže chybujícího, ale schopného se z vlastních chyb poučit. Je velmi příjemné prožívat s ním jeho neúspěchy, úspěchy a opětovné podléhání závislosti a láskám, navzdory jeho neobyčejnosti. Není to neomylný vojevůdce (Til by to shrnul slovy: „Nechci si představovat míru tvé blbosti, protože nevím, jak vypadá nekonečno.“) ani slaboch bez odvahy. Všechny události lze skrze něho prožívat zcela přirozeně a lidsky. Inspirace maršálem Mennerheimem je jasná, lze ji ale tušit i v Alexandru Velikém.

Bitvy v bezútěšné krajině plné nástrah a ledu umožní čtenáři poznat hrůzy Zimní války. Ale nejen je. Když se s hrdinou vrátí na sever, nostalgicky tu a tam koukne po harfenících, kteří neztratili nic ze své divokosti a humoru. Čtenář zahlédne také samotnou Louhi v době její největší plodnosti. Román Valgir je tak nejen krásným návratem do Ilusie, ale i poutavým a prakticky bezchybně zpracovaným začátkem celé Ilusijské ságy.

„Když si vzpomenu, že Pawor kdysi vynikal silou své komplexní filosofie, tohle byla hodně velká bída. Ale lidé mají rádi stokrát omílané, pitomé myšlenky, protože jim rozumí a mohou si nalhávat, že jsou moudří.“ – Valgir

Kdybych měla přece jen najít v románu nedostatek, byla by to chybějící mapa a třeba i rejstřík králů či významných rodin. Pro čtenáře Ilusie už asi nebude problém představit si polohu Irinie či Jižní Marky, prvočtenář ale může mít zpočátku problém přesně pochopit vojenskou taktiku na daném území, byť se autorka vyjadřuje velmi jasně a obratně.

Autorčin jazyk celkově je velmi čtivý a okořeněný i špetkou humoru. Vypráví sice o dávných dobách, ale historií jen inspirovaných; sem tam se vyskytující modernější výrazy přidávají příběhu na nadčasovosti.

Graficky se kniha od předchozích svazků liší trochu víc, nutno ale připustit, že i tato stylizace je velmi zajímavá a ilustrace krásné.

Vydal: Ilusie publishing, 2021
Obálka a ilustrace: Daniela Dahlien Neumanová