N. K. Jemisinová: Smrtící luna (Snová krev 1)

Nakladatelství Host vydalo příběh plný snové magie a politických intrik od N. K. Jemisinové, autorky cenami ověnčené trilogie Zlomená země.

Ehiru, jeden ze čtyř sběračů sloužících měsíční bohyni Hanandže, zasvětil celý svůj život pečlivému vykonávání jejích přání. V domovském státě Gudžárej mu patří elitní postavení. Jeho schopnosti jsou mezi lidmi ceněné i obávané, dokáže totiž vstupovat do cizích snů a skrz ně odeslat příslušnou duši na lepší místo a přinést jí tak věčný klid. Samotný spáč však při tomto procesu zemře. Ehiru tímto způsobem asistuje umírajícím, ale bývá posílán také za osobami, které jeho představení označují za zkažené. Nikdy dříve při své službě nezaváhal, jeden nepovedený sběr ho ale přiměje pochybovat o všem, co dosud považoval za správné.

Přiláká tím na sebe nežádoucí pozornost a najednou je zapletený do nebezpečné konspirace, která dosahuje až do nejvyšších pater kastovní hierarchie a hrozí otřást samotnými základy společnosti. Při snaze odhalit její podstatu se může spolehnout na svého učedníka Nidžiriho, a i když s tím nesouhlasí, nezbývá mu než uzavřít rovněž opatrné spojenectví se Sunandi, novou ambasadorkou u dvora, vyslanou ze sousedního státu Kisua. Sunandi se snaží prošetřit podezřelou smrt svého předchůdce a zároveň mentora Kindžiho a neváhá pro dosažení svých cílů použít všech možných metod včetně špionáže. Stejně jako Ehiru tím na sebe upozorní a brzy na vlastní kůži pozná, jaká strašlivá tajemství se skrývají v uličkách na první pohled mírumilovné gudžárejské metropole.

Podobně jako ve svých dalších knihách dává i ve Smrtící luně N. K. Jemisinová přednost mírnějšímu tempu a jen pozvolnému odhalování zvláštností a pravidel svého fantasy světa. V tomto případě jde především o představení gudžárejského náboženství založeného na uctívání měsíce a využívajícího snovou magii (narkomancii) k léčení a ulevování od bolesti. Každá kapitola knihy začíná krátkou citací z některého ze zdejších zákonů či posvátných textů. Tyto ukázky jsou hodně nápomocné, protože autorka se úzkostlivě snaží vyhýbat zdlouhavým vysvětlovacím pasážím, namísto toho je čtenář hozen přímo doprostřed odvíjejícího se příběhu a je nucen si sám poskládat dohromady kulisy toho, co se kolem něj odehrává, skrz chování postav a jejich vzájemné interakce. K osvětlení základních termínů mu pak pomáhá obsáhlý slovníček na konci knihy.

Gudžár tak získává jedinečný punc opravdovosti, zdá se být skutečným městem, obývaným skutečnými lidmi. Autorka se při jeho konstruování inspirovala především starověkým Egyptem a núbijským královstvím, ale nesnažila se přímo kopírovat tamní historii, jazyk nebo zvyklosti. Kulisy pouštní krajiny kolem pravidelně se rozvodňující řeky si vzala spíše za základ pro vlastní představy o imaginární společnosti založené na uctívání luny. Velice se mi tohle zasazení příběhu do mimoevropských kulis líbilo a obdivuji také způsob, jakým se N. K. Jemisinová dokázala vypořádat s některými skutečně závažnými tématy v čele s otázkou smrti a umírání.

Menší problém jsem měla pouze s postavami, ke kterým jsem nedokázala cítit hlubší sympatie. Ehiru i Sunandi mají oba zajímavý charakterový vývoj, výborně je na nich ukázaný střet rozdílných představ o světě a různých pohledů na morálku. Celkově zde nic není černobílé, a dokonce i jejich protivník má ke svému počínání dobré důvody a je poháněn pevným přesvědčením o tom, že koná správně.

Smrtící luna nabízí v podstatě tradiční fantasy příběh o boji proti zlu, točící se kolem politiky, získání moci a nebezpečí jejího zneužití, přesto jsem měla pocit, že čtu něco skutečně odlišného a originálního. Román má sice jasný konec, velice ráda se však v budoucnu do stejného světa vrátím v druhé části dilogie.

Originální název: The Killing Moon
Nakladatelství: Host, 2021
Překlad: Roman Tilcer